تماس 02634457743
تماس 02634457743

نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها

نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها ابزاری است که به شما کمک ‌می‌کند تجهیزات خود را مدیریت، وضعیت دارایی‌‌های خود را نظارت و کارهای انجام شده را پیگیری کنید. با استفاده از این نرم افزار ‌می‌توان گردش کار تعمیر و نگهداری کامل را به صورت خودکار انجام داد و زمان خرابی و تعمیرات موقت را کاهش داد.

چرا نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها مهم است؟

هنگا‌میکه یک کسب و کار را اداره ‌می‌کنید یا مدیریت ‌می‌کنید، پیگیری تعمیر و نگهداری تجهیزات برای اطمینان از اینکه همه چیز انجام ‌می‌شود ضروری است. ثبت وظایف تعمیر و نگهداری تجهیزات به شما کمک ‌می‌کند تا از تمام بروز رسانی‌‌های لازم مطلع باشید، که در نهایت به شما کمک ‌می‌کند تا هزینه قابل توجهی در تعمیرات و جایگزینی زود هنگام دارایی صرفه جویی کنید.

ردیابی تعمیر و نگهداری تجهیزات به ویژه برای تعمیر و نگهداری مبتنی بر زمان و پیشگیرانه، که نیاز به بازرسی ماهانه یا سالانه یا بروز رسانی تجهیزات ضروری دارد، مهم است. اگر پیگیری نکنید که کدام وظایف در زمان‌های خاص انجام شده‌اند یا باید انجام شوند، در خطر آسیب یا نقص عملکرد تجهیزات هستید که می‌توانست با سازماندهی بهتر از آن جلوگیری شود.

بنابراین بهترین و کارآمدترین راه برای پیگیری تعمیر و نگهداری تجهیزات چیست؟
پاسخ ساده است: یک برنامه نرم افزاری نگهداری و تعمیر تجهیزات باکیفیت.

توابع حیاتی که برنامه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها باید داشته باشد عبارتند از:

  • ردیابی دارایی: یعنی شناسایی زمان خرید تجهیزات، طول عمر مورد انتظار، اطلاعات گارانتی، هزینه‌‌ها، استهلاک و موارد دیگر.
  • ردیابی تجهیزات: نگهداری سوابق دقیق، از جمله سابقه خدمات، قراردادها، شماره قطعات و مدل و غیره.
  • مدیریت منابع کار: شناسایی منابع نیروی کار مورد نیاز استفاده شده برای انجام برخی وظایف، از جمله شرایط، زمان و نرخ کار.
  • مدیریت موجودی: ساده کردن سفارش و اطمینان از اینکه قطعات ضروری همیشه در انبار هستند.
  • مدیریت سفارشات کاری: اطمینان از اینکه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده به سرعت و به راحتی انجام ‌می‌شود.

چرا نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها مورد نیاز کارخانجات صنعتی است؟

نرم افزار ردیابی تجهیزات برای بهینه سازی عملکرد دارایی طراحی شده است و تضمین ‌می‌کند که کارهای پیشگیرانه طبق برنامه انجام ‌می‌شوند و سفارشات با حداکثر کارایی انجام ‌می‌شوند.

نرم افزار نگهداری و تعمیر برای نسخه‌‌های متفاوت صنایع و سازمان‌ها و شرکت‌‌ها و برساس نیاز صنایع مختلف سفارش سازی می‌شود، از جمله: خط تولید کارخانجات و صنایع، شرکت‌های کشت و صنعت، معادن، ناوگان خودرویی و ...

مزایای نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها

  • روشی مقرون به صرفه برای بهبود کارایی و بهره‌وری تجهیزات در کارخانجات تولیدی و صنعتی می‌باشد.
  • نرخ انجام کار، گردش قطعات تعمیری و موارد دیگر را در اختیار تولیدکنندگان قرار ‌می‌دهد.
  • ابزارهای ردیابی در نرم افزار تعمیر نگهداری، برنامه ریزی، زمان بندی و اولویت‌بندی کارهای مهم را آسان ‌می‌کند.
  • سیستم تعمیر و نگهداری تجهیزات ‌می‌تواند به پیش‌بینی خرابی تجهیزات قبل از وقوع کمک کند. در نتیجه، تیم‌هایی در زمینه‌هایی از تعمیر و نگهداری صنعتی گرفته تا نفت و گاز می‌توانند تجهیزات تولید را در بالاترین عملکرد خود حفظ کنند.

استفاده از نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات نسبت به روش‌‌های ردیابی دستی مزایای متعددی دارد. تعدادی از این موارد عبارتند از:

1. طول عمر تجهیزات را به حداکثر برسانید: اگر ‌می‌خواهید طول عمر ضروری‌ترین دارایی‌‌های کسب و کار خود را افزایش دهید، یک نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات اطمینان حاصل ‌می‌کند که تمام اقدامات تعمیر و نگهداری لازم را انجام ‌می‌دهید تا ماشین آلات شما به خوبی کار کنند.

2. ارتباطات و کارایی تیم را بهبود ‌می‌بخشد: یک نرم افزار با کیفیت بالا به معنای کاهش ارتباطات رفت و برگشتی است، زیرا برنامه به طور خودکار موارد انجام کار را برای شما در یک پایگاه داده متمرکز در دسترس ذخیره ‌می‌کند. همچنین می‌توانید به راحتی پیشرفت هر سفارش کاری را در هر زمان پیگیری کنید.
3. با سفارش‌‌های کاری گم شده یا ناقص خداحافظی کنید: داشتن یک پایگاه داده متمرکز برای ذخیره سفارشات کاری به این معنی است که دیگر هرگز سفارش کاری خود را از دست نخواهید داد.
4. کاهش احتمال خرابی غیرمنتظره: نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات به شما کمک ‌می‌کند از خرابی‌‌های غیرمنتظره ناشی از بی‌توجهی به دارایی‌‌های خود جلوگیری کنید.
5. صرفه جویی در هزینه‌‌های تعمیر قابل پیشگیری و اضافه کاری: تعمیرات برنامه ریزی نشده ممکن است اضافه کاری کارکنان را برای جبران زمان از دست رفته در ساعات کاری استاندارد ضروری کند. تعمیرات و هزینه‌‌های اضافه کاری احتمالاً هزینه‌ای است که نمی‌توانید از عهده آن برآیید. نرم افزار تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها ‌می‌تواند احتمال این هزینه‌‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

چند ویژگی مهم که نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات باید داشته باشد:

1. زمانبندی تعمیر و نگهداری:

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌‌های مدیریت تعمیر و نگهداری، برنامه زمانبندی نگهداری است. این ویژگی به مدیران و تکنسین‌‌ها در زمانی که تجهیزات به وفور وجود دارد کمک ‌می‌کند. یادآوری اینکه به کدام دستگاه تعمیر و نگهداری داده ‌می‌شود و به کدام نه!

یک نرم افزار خودکار باید هشدارهایی را به طور اتوماتیک در مورد هر تعمیر و نگهداری در آینده به تیم و مدیر ارسال کند. به طوری که تکنسین‌‌ها نیز از قبل برای آن آماده شده‌اند.

2. نظارت و مدیریت سفارش کار:

دیده شده است که زمانی که سفارش کاری هیچ اولویتی نداشته باشد، سفارشات کار ابتدا در اولین خروجی (FIFO) تکمیل ‌می‌شوند. این روش زمانی با مشکلاتی روبرو می‌شود که سفارش‌های کاری مهم به صورت فوری ارائه شود. به دلیل مدیریت ناکارآمد، سفارشات کاری مهم به موقع انجام نمی‌شود!

شکی نیست که مدیریت سفارش کار در نگهداری ضروری است. یک نرم افزار خودکار باید تمام جزئیات را ارائه دهد، از جمله اینکه اولویت دارایی‌‌ها چیست و اگر دارایی دارای اولویت بالا باشد، در چه مدت زمانی باید تکمیل شود.
هر یک از دارایی‌‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد، این نوع اطلاعات باید در دستور کار ذکر شود. همچنین به تکنسین‌‌ها کمک ‌می‌کند تا کار مولد ارائه دهند.

3. گزارش‌‌های نگهداری:

گزارش‌های تعمیر و نگهداری برای تکنسین‌ها مهم هستند، زیرا این سیاهه‌ها به آنها کمک می‌کند تا از مشکل واقعی دارایی مطلع شوند. همچنین در صرفه‌جویی در زمان و یافتن راه حل مناسب یا جایگزین برای مشکلی که دارایی دارد کمک کننده است.
همه چیزهایی که برای دارایی‌‌های شما اتفاق افتاده است و آنچه برای حل مشکلات انجام ‌می‌شود، همه این نوع اطلاعات باید در گزارش‌‌های نگهداری ذخیره شوند.

4. چک لیست کار نگهداری و تعمیر:

گاهی اوقات تکنسین‌‌ها آنقدر تحت فشار هستند که فراموش ‌می‌کنند فعالیت‌‌های اساسی را انجام دهند. چک لیست به تعمیر و نگهداری این امکان را ‌می‌دهد که بداند چه فعالیت‌‌هایی باید انجام شود تا اصلاً هیچ فعالیتی را فراموش نکنند.
یک نرم افزار ایده آل باید امکان بروز رسانی وضعیت هر فعالیتی را که باید در چک لیست سفارش کار انجام شود را فراهم کند. تا آن مدیر بتواند افراد دیگر را نیز به روز کند.

5. نگهداری پیشگیرانه:

بسیاری از سازمان‌‌ها قدرت نگهداری پیشگیرانه را در بهره برداری و نگهداری روزانه خود نادیده ‌می‌گیرند و نگهداری پیشگیرانه را دست کم ‌می‌شمارند. با این حال، سازمان‌‌های دیگری نیز وجود دارند که بر نگهداری پیشگیرانه تأکید دارند.
در نقطه‌ای که تعهدات کوچک برای مدت طولانی نادیده گرفته ‌می‌شوند، مسائل بدتر ‌می‌شوند. بدون پیگیری و نگهداری محتاطانه، خطر اشتباه و اختلال در کار را دارید.
ویژگی‌های تعمیر و نگهداری مانند راه‌اندازهای خودکار، ترکیب‌های ایمیل، بروز رسانی‌ها، داده‌های تجهیزات و تعهدات تخصیص خودکار می‌توانند کل تعامل شما را صاف کنند.
علاوه بر این، این یک واقعیت شناخته شده است که تعمیر و نگهداری پیشگیرانه مقرون به صرفه‌تر از پرداخت هزینه برای تعمیر دنده آسیب دیده است.

6. ردیابی موجودی:

سازمان‌‌های زیادی برای پیگیری موجودی از صفحه گسترده و اکسل استفاده ‌می‌کردند. به دلیل اینکه صفحات گسترده و اکسل‌‌ها برای پیگیری موجودی ساخته نشده‌اند در نتیجه، خطاها و اشتباهات زیادی در موجودی وجود داشت.
به عنوان مثال، در اکسل، هزاران موجودی وجود دارد، اما در صورت شمارش فیزیکی، اعداد کمتر از اعداد ذکر شده در اکسل هستند.

موجودی برای تکنسین‌‌ها در حین انجام تعمیر و نگهداری ضروری است زیرا نیاز به تغییر قطعات قد‌یمی‌ دارند و اگر موجودی در انبار نباشد در نتیجه تعمیر و نگهداری موثر تحویل داده نمی‌شود و کل فرآیند تکرار می‌شود. اما نرم افزار تعمیر و نگهداری خودکار موجودی را دقیقاً در زمان واقعی نیز پیگیری ‌می‌کند.
همچنین در صورت کم بودن موجودی به تیم هشدار ‌می‌دهد و اجازه ‌می‌دهد تا سطح سفارش مجدد را تنظیم کنید و هشدارها را برای فرد مسئول ارسال ‌می‌کند.

7. گزارش‌‌ها و تجزیه و تحلیل:

اگر سازمانی می‌خواهد رشد کند، نرم‌افزار ایده‌آل آن‌ها باید حاوی گزارش‌های مربوط به تاریخچه سفارش کار، نگهداری و زمان‌بندی وظایف، تاریخچه دارایی، مهارت‌های کار، مدت زمان استفاده از هر دارایی باشد.

انواع برنامه‌های تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها:

  • نگهداری و تعمیرات اضطراری به اختصار EM
  • نگهداری و تعمیرات اصلاحی به اختصار CM
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به اختصار PM