مدیریت فرآیند کسب و کار BPMS مخفف ” Business Process Management Software ” یا “Business Process Management Suite” است.
در هر صورت، BPMS (یا اخیراً iBMPS با “i” که به “هوشمند” اشاره دارد) یک ابزار نرم افزاری است که برای بهبود فرآیندهای تجاری سازمان از طریق تعریف، اتوماسیون و تجزیه و تحلیل فرآیندهای تجاری استفاده می شود.
نرم افزار erp را مطالعه کنید
در زیر به بررسی هر یک از این مفاهیم می پردازیم. BPM به خودی خود رشته ای است که توسط سازمان ها برای شناسایی، مستندسازی و بهبود فرآیندهای تجاری خود استفاده می شود.
نرم افزار اتوماسیون BPM برای فعال کردن جنبه های BPM استفاده می شود.
نرم افزار مدیریت تولید را مطالعه کنید
مدیریت فرآیند کسب و کار چیست ؟
قبل از ایجاد هر گونه اتوماسیون گردش کار BPM، فرآیندها باید مستند شوند ، که به برنامه ریزی و همکاری و همچنین ابزارهایی برای نشان دادن نحوه ظاهر فرآیندها نیاز دارد.
مدلهای فرآیند کسبوکار را میتوان به روشهای مختلف در BPMS ایجاد کرد و سپس توسط ذینفعان بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که تصویر دقیقی از فرآیند به دست میآید.
نرم افزار برنامه ریزی تولید را مطالعه کنید
مدلهای فرآیند را میتوان به روشهای مختلفی منتشر کرد یا به فرمتهای مختلف صادر کرد.
برخی از مدلسازهای فرآیند، حالتهای شبیهسازی را برای آزمایش سناریوهای مختلف فرآیند نیز شامل میشوند.
اتوماسیون
جنبه اصلی اتوماسیون فرآیند ، بارگذاری بسیاری از کارهای عادی مربوط به عملکردهای روزانه کارکنان به سیستمی است که با قوانین تجاری و محرک های خودکار با تعامل انسانی محدود به لطف موتور گردش کار برنامه ریزی شده است .
ایجاد این اتوماسیون شامل جمع آوری وظایف یا اقدامات و مکانیسم های ورودی (مثلا فرم ها یا ورودی های سیستم) برای تقلید از رفتار یک فرآیند تجاری است.
نرم افزار حضور غیاب را مطالع کنید
تجزیه و تحلیل
ابزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار سطوح مختلفی از گزارش ارائه می دهند یا با ابزارهای گزارش ادغام می شوند تا تجزیه و تحلیلی در مورد عملکرد فرآیند ارائه دهند.
گزارشها به KPI (شاخصهای کلیدی عملکرد) گره خوردهاند و دادههایی را در مورد عملکرد اقدامات، فرآیندها، اعضای فرآیند و غیره ارائه میدهند.
تجزیه و تحلیلها میتوانند نقاط فرآیند را شناسایی کرده و فرصتهایی را برای بهبود مستمر فرآیند فراهم کنند.
علاوه بر این، ممیزی می تواند بر روی اقدامات تاریخی انجام شود.
نرم افزار crm را مطالعه کنید
KPIها و معیارهای مدیریت فرآیند کسب و کار
مانند هر تلاش تجاری، اندازه گیری با BPM بسیار مهم است.
مهمترین چیزی که هنگام تصمیمگیری برای اندازهگیری باید از آن اجتناب کرد، اتخاذ رویکردی بدون اسکریپت است که فهرستی از خواستههای KPIها را از مدیران بخش فهرست میکند، زیرا این رویکرد ممکن است منجر به فهرستی طولانی از KPIها برای مدیریت شود، KPIهایی که ارزش تجاری ناکافی را ارائه میدهند، KPIها. که با اهداف تجاری سطح بالا همسو نیستند و KPIهایی که در واقع اهداف متقابل دارند.
معیارهای فرآیند کسب و کار استفاده از معیارهای SMART برای اندازه گیری عملکرد فرآیند کسب و کار
مفهوم رایج معیارهای SMART هنگام اندازهگیری عملکرد تلاشهای بهبود فرآیند اعمال میشود.
خاص: معیارها باید خاص و مرتبط با اهداف تجاری باشد.
قابل اندازه گیری: معیارها باید معنی دار و قابل اندازه گیری باشند. عناصر داده های زیربنایی باید به طور دقیق و کامل جمع آوری شوند و محاسبه باید صحیح باشد.
قابل دستیابی : مقادیر هدف برای متریک شما باید به طور واقع بینانه قابل دستیابی باشد. آیا افراد مناسب توانایی و اختیار لازم را دارند تا معیار را به سمت مقدار هدف هدایت کنند؟
مرتبط: معیارها باید واقع بینانه، مرتبط و نتیجه محور باشند. آیا اقدامات شناسایی شده ای وجود دارد که بتواند متریک را به سمت مقدار هدف خود سوق دهد؟
محدود به زمان: معیارها باید به موقع باشند، به خصوص اگر معیارهای شاخص باشند. آیا می توان گزارش ها را تولید کرد یا داشبوردها را به موقع به روز کرد تا مداخلات مناسب برای هدایت متریک به سمت هدفش امکان پذیر باشد؟