برنامه CRM چیست؟
کلمه CRM ( سی آر ام ) مخفف عبارت Customer Relationship Management و به معنی مدیریت ارتباط با مشتری است. برنامه CRM یک ابزار مدیریت ارتباط با مشتری است که به شما امکان می دهد اطلاعات تماس را سازماندهی کنید و روابط خود را با مشتریان فعلی و آینده و سایر مخاطبین مدیریت کنید.
یک برنامه خوب دفترچه آدرس مانند Google Contacts به شما امکان می دهد مخاطبین خود را فهرست کنید، اطلاعات تماس دقیق را اضافه کنید، در مورد هر مخاطب یادداشت بنویسید و ایمیل هایی را که برای شما در Gmail ارسال کرده اند پیدا کنید.
شما حتی می توانید مخاطبین را در گروه ها سازماندهی کنید، شاید برای اینکه مشتریان را در یک لیست نگه دارید و مدیران را در لیست دیگر نگه دارید.
یک برنامه CRM این کار را انجام می دهد و بیشتر به لطف R(Relationship) در نامش به معنی رابطه.
برنامه های CRM بر اساس روابط ساخته شده اند. آنها به شما کمک می کنند همه مخاطبین خود را که برای همان شرکت کار می کنند و هر پیامی که در مورد کار شما با آن شرکت ارسال شده است را پیدا کنید.
این برنامه به شما می گویند که آخرین بار چه کسانی از تیم شما با آنها در تماس بوده اند تا بتوانید مقدمه ای دریافت کنید، به شما یادآوری می کند که در جلسه بعدی در مورد چه چیزی صحبت کنید، و حتی پیام های بعدی را به طور خودکار ارسال کنید.
استراتژی CRM
برنامه CRM سبب تعاملات بین شرکت با مشتریان (و مشتریان احتمالی) را در راستای بهبود ارتباطات با آنها، ایجاد سود بیشتر و کاهش هزینه های تبلیغات مدیریت می شود.
به زبان ساده تر، سیستم CRM به کسب و کارها کمک می کند تا با مشتریان در ارتباط باشند، فرایند فروش را ساده کرده و بازدهی را چندین برابر می کند.
هدف CRM در حد یک پاراگراف همین است:
ارتباطات و تعاملات شما را با مشتری در راستای رضایت مشتری و افزایش سودآوری شرکت متحول می کند! CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری همچنین به شما کمک می کند تا در طول فرایند تعامل خود با آنها از جمله پیدا کردن مشتری جدید ، فروش و ارائه پشتیبانی و خدمات در طول روابط خود ، بر روابط سازمان با تک تک افراد تمرکز کنید. این فرایند شامل جذب مشتری، نگهداری مشتری و در نهایت وفادارسازی مشتریان است که تمام اینها توسط نرم افزار CRM (سی آر ام) انجام می شود.
چرا برنامه CRM به کسب و کارها سود می رساند؟
استفاده از سیستمهای CRM میتواند برای سازمانهای مختلف از کسبوکارهای کوچک گرفته تا شرکتهای بزرگ از طریق موارد زیر سود رساند:
- دسترسی آسان به اطلاعات مشتری مانند خریدهای گذشته و سابقه تعامل می تواند به نمایندگان پشتیبانی مشتری کمک کند تا خدمات بهتر و سریع تری به مشتریان ارائه دهند.
- جمعآوری و دسترسی به دادههای مشتری میتواند به کسبوکارها کمک کند تا روندها و بینشهای مربوط به مشتریان خود را از طریق گزارشدهی و تجسم شناسایی کنند.
- اتوماسیون قیف فروش ساده اما ضروری و مشخص کردن وظایف پشتیبانی مشتری.