اکثر سازندگان سیستم های مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS) را انتخاب می کنند تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات آنها همانطور که انتظار می رود در طول دوره های عملیاتی بحرانی کار می کنند.
این آنها را قادر می سازد تا بهره وری را افزایش دهند و در عین حال هزینه ها را کاهش دهند.
با این حال، مدیریت نگهداری در تولید همیشه کامپیوتری نبوده است .
از نظر تاریخی، این کار همیشه دستی بوده است و در هر مرحله، ورودی قابل توجهی از انسان را شامل میشود. این فرآیند منسوخ شده حجم زیادی از کاغذ بازی را ایجاد می کند که مدیریت موثر و کارآمد فعالیت های تعمیر و نگهداری را چالش برانگیز می کند.
مؤسسات تولیدی معتبرتر از کارت های پانچ و فناوری رایانه مرکزی دهه 1960 استفاده می کردند.
با این حال، از آنجایی که تنها تعداد انگشت شماری از چنین رایانه هایی وجود داشت،
کسب و کارهای تولیدی کوچکتر نمی توانستند از این فناوری استفاده کنند.
همانطور که فناوری تکامل یافت و در دهه های 80 و 90 کم هزینه تر، کوچکتر و گسترده تر شد، کسب و کارها استراتژی های مدیریت تعمیر و نگهداری دیجیتال را تطبیق دادند.
این پذیرش دیجیتالی از قلم و کاغذ به صفحات گسترده و راه حل های نرم افزاری قدیمی تبدیل شد.
در این مرحله، اکثر عملیاتهای تولیدی ، سیستمهای مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری بهروز و بسیار متحرک متصل به ابر را اجرا میکنند.
تعمیر و نگهداری در سراسر تاسیسات خود را مدیریت و برنامه ریزی کنید.
از مجموعه برنامه CMMS برای متمرکز کردن اطلاعات نگهداری و فعال کردن سرپرستان برای ارسال سفارشات کاری به اپراتورها استفاده کنید.
سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS) چیست؟
سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری راه حلی است که توسط مشاغل تولیدی برای مدیریت دارایی های تولید محور خود استفاده می شود.
به عبارت دیگر، یک CMMS داده های مربوط به عملیات نگهداری و تعمیر را در یک محیط تولیدی ذخیره و پردازش می کند.
این نوع نرمافزار به شرکتها اجازه میدهد تا سلامت دستگاه را پیگیری کنند و از خرابی دستگاه تا حد امکان کمتر اطمینان حاصل کنند .
به عنوان مثال، یک CMMS معمولی سفارشات کاری، تجهیزات تعمیر و نگهداری و پرسنل خدمات را در میان موارد استفاده دیگر پیگیری می کند.
نمونه هایی از موارد استفاده مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری CMMS
همانطور که قبلا گفته شد، کسب و کارها از نرم افزار مدیریت دارایی استفاده می کنند تا از تعمیر و نگهداری خود مطلع شوند.
با این حال، این راه حل های تکنولوژیکی ویژگی های بیشتری را ارائه می دهند که جنبه های بیشتری از مدیریت دارایی های تولیدی را پوشش می دهد.
در اینجا برخی از موارد استفاده از سیستم های مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری آورده شده است.
مدیریت سفارش کار:
یک CMMS سازمان را قادر می سازد تا فعالیت های تعمیر و نگهداری را مدیریت کند.
به عنوان مثال، این نرم افزار به تکنسین ها، اپراتورها یا پرسنل خدمات اجازه می دهد تا درخواست های کاری را به صورت دیجیتال ارسال کنند .
این نرم افزار همچنین به مدیران کمک می کند تا پیشرفت وظایف محول شده را پیگیری کنند.
به طور خلاصه، یک CMMS امکان مدیریت آسان نگهداری، تعمیرات و بازرسی های برنامه ریزی شده در کف کارخانه را فراهم می کند. این باعث کاهش زمان خرابی و افزایش کارایی می شود.
مدیریت دارایی:
تکنسین ها، اپراتورها و پرسنل تعمیر به اطلاعات دقیق در مورد ماشین آلات و ابزارهای موجود روی زمین نیاز دارند. یک CMMS به راحتی این اطلاعات را فراهم می کند.
برای مثال، میتوان مارکهای ماشین، شمارههای مدل و سریال، بهعلاوه دفترچههای راهنما و سابقه تعمیر و نگهداری قبلی را فراخوانی کرد.
علاوه بر این، مدیریت دارایی و تجهیزات، پرسنل مربوطه را از جزئیات و سلامت کار هر دستگاه مطلع میکند، و باعث میشود تعمیر و نگهداری کمتر چالش برانگیز باشد.
سیستم های مدیریت تعمیر و نگهداری مدرن چیزی فراتر از مخازن داده ها هستند.
در عوض، آنها همچنین دارای ویژگی های پردازش و تجزیه و تحلیل برای ردیابی سلامت دستگاه هستند.
به این ترتیب، آنها می توانند به اپراتورها یا مدیران کارخانه در مورد مداخلات تعمیر و نگهداری پیشگیرانه قبل از خراب شدن یک ماشین خاص هشدار دهند.
مواد نگهداری و مدیریت موجودی:
فعالیت های تعمیرات و نگهداری نیاز به ابزارها و مواد مصرفی متفاوتی دارد.
یک CMMS موجودی را ردیابی می کند و اطلاعاتی را در مورد نقاط سفارش مجدد برای ابزارهای داده شده ارائه می دهد.
علاوه بر این، این ویژگی به کسبوکارها اجازه میدهد تا هزینههای ذخیرهسازی و انبارداری را کاهش دهند،
زیرا آنها مجبور نیستند ابزارهای مربوط به تعمیر و نگهداری را بیش از حد ذخیره کنند.
تعمیر و نگهداری از راه دور و تلفن همراه:
اینترنت اشیا (IoT) و محاسبات ابری این امکان را برای تکنسین ها و سرپرستان فراهم می کند تا اطلاعات تعمیر و نگهداری را از یک دستگاه تلفن همراه نظارت و وارد کنند.
اطلاعات از هر جایی قابل دسترسی است و نیازی به تکنسین ها و سرپرستان ندارد که دست به دست هم بدهند، حتی زمانی که هر دو در محل تعمیر و نگهداری حضور ندارند.
گزارش و تجزیه و تحلیل تعمیر و نگهداری:
یکی از ویژگی های مهم CMMS مدرن در تولید،
گزارش ها و تجزیه و تحلیل ها به سازندگان اجازه می دهد تا داده ها را در مورد کارهای تعمیر و نگهداری جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند.
گزارشهای مربوط به نگهداری و ممیزی فراهم میکنند که سرپرستان و مدیران میتوانند KPI را در زمان واقعی جمعآوری کنند و گزارشهایی درباره تلاشهای کلی مدیریت تعمیر و نگهداری تولید کنند.
مزایای CMMS در تولید
بسیاری از سیستم های مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری دارای چندین ویژگی و عملکرد هستند که باعث می شود تعمیر و نگهداری قابل مدیریت تر باشد
به این ترتیب، یک CMMS خوب چندین مزیت را برای مشاغل تولیدی فراهم می کند.
این شامل:
کاهش زمان خرابی ماشین:
این راه حل مدیریت دارایی به بخش های مربوطه اجازه می دهد تا تعمیر و نگهداری پیشگیرانه موثر را انجام دهند و اطمینان حاصل شود که ماشین ها همیشه در دسترس هستند.
علاوه بر این، یک CMMS سلامت دستگاه را تجزیه و تحلیل میکند و دستورات کاری را برنامهریزی میکند تا اطمینان حاصل شود که تجهیزات دادهشده از کارمزد خارج نمیشوند.
افزایش بهره وری:
همانطور که در موارد استفاده CMMS توضیح داده شد، نرم افزار سفارشات کاری را پردازش می کند،
نگهداری پیشگیرانه را توصیه می کند و موجودی مربوط به تعمیر را مدیریت می کند.
به طور کلی، این امر اجرای آرام فعالیت های تعمیر و نگهداری را تقویت می کند.
در نتیجه، تجهیزات موجود در کف کارخانه در سطوح بهینه کار میکنند و خط تولید را قادر میسازد تا با راندمان تولیدی کافی کار کند.
بهبود عملکرد تیم تعمیر و نگهداری:
از آنجا که یک CMMS به درخواستهای کاری، سفارشها و مداخلات تکنسینهای اختصاص داده شده دسترسی دارد، میتواند کاستیها را در استراتژی مدیریت تعمیر و نگهداری یک کسبوکار تولیدی برجسته کند.
به این ترتیب، می توانید مناطق مشکل دار و تنگناهایی را که مانع اجرای تعمیر و نگهداری می شوند، شناسایی کنید.
پرداختن به این مسائل تضمین می کند که تیم شما عملکرد بهتری داشته و کارایی و بهره وری را بهبود می بخشد.
انطباق دقیقتر با استانداردهای ایمنی و سلامت:
جنبه ذخیرهسازی ابری CMMS مدرن در تولید تضمین میکند که تمام ورودیهای مربوط به تعمیر و نگهداری بدون در نظر گرفتن نقطه مبدا، در سیستم ثبت میشوند.
با انجام این کار، یک سابقه قابل تأیید از انواع تجهیزات مختلف در کف کارخانه و اقدامات انجام شده برای اطمینان از مطابقت آنها با استانداردهای بهداشتی و ایمنی وجود دارد.
کارخانه شما نه تنها بازرسی های رسمی را پشت سر می گذارد، بلکه اطمینان می دهد که کارکنان در انجام کارآمد وظایف خود احساس راحتی و امنیت می کنند.
تصمیمگیری مبتنی بر دادههای روشنتر:
ویژگیهای CMMS تحلیلی دادههای تعمیر و نگهداری را بررسی میکند و گزارشهای روشنگری ایجاد میکند.
سرپرستان و مدیران کارخانهها میتوانند از این گزارشها برای شناسایی مناطقی که نیاز به اصلاح دارند استفاده کنند و استراتژی تعمیر و نگهداری را در کاهش هزینهها و افزایش اثربخشی کلی تجهیزات مؤثرتر کنند.