چرا نرم افزار هوش تجاری مهم است؟ تحلیلگران کسب و کار اغلب می گویند که مزیت اصلی راه حل BI «حذف حدس و گمان از فرآیندهای کسب و کار شما» است. این امر امکان پذیر می شود زیرا هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه بینش های عملی برای تصمیم گیری آگاهانه در یک شرکت استفاده می شود.
نرم افزار حسابداری صنعتی را مطالعه کنید.
یک شرکت از نرم افزار هوش تجاری چه مزایایی میتواند کسب کند؟
مزیت 1. درک مشتریان و تنظیم پیشنهادات شرکت بر اساس آن
درک مشتریان با bi
ابزارهای هوش تجاری یا BI شرکتها را قادر میسازد تا دادههای مشتری را از چندین منبع پردازش کرده و یک پروفایل مشتری ایجاد کنند. از آنجایی که یکی از اهداف هوش تجاری ارائه داده های مهم تجاری به روشی آسان و قابل درک است، شرکت ها می توانند به وضوح نیازها و رفتار مشتریان خود را درک کنند. در نتیجه، آنها این اختیار را پیدا میکنند که پیشنهادات خود را مطابق با آن تنظیم کنند و محصولات و خدمات درجه یک را ارائه دهند.
راه اندازی خطوط تولید جدید
استارباکس از BI برای تجزیه و تحلیل گزارش های صنعت در مورد مصرف نوشیدنی در خانه و داده هایی در مورد نحوه سفارش محصولات توسط مشتریان در فروشگاه استارباکس استفاده کرد. این شرکت از این اطلاعات برای تولید K-Cups و نوشیدنی های بسته بندی شده برای فروش در فروشگاه های مواد غذایی استفاده کرد. این روش به شرکت این امتیاز را می دهد تا مشتریان را از استفاده از مارک های دیگر قهوه در خانه منع کند.
تعیین مکان فروشگاه
از سال 2008، استارباکس از Atlas، نرم افزار نقشه برداری BI، برای مکان یابی فروشگاه های جدید خود استفاده کرده است. این پلتفرم به شرکت اجازه میدهد تا با ارزیابی حجم عظیمی از دادهها، مانند تراکم جمعیت منطقه، میانگین درآمد ساکنان، الگوهای ترافیک و نزدیکی به دیگر مکانهای استارباکس، قابلیت اقتصادی یک مکان فروشگاه جدید را تخمین بزند. بنابراین، این شرکت دقیقاً در جایی که مشتریان به آنها نیاز دارند، فروشگاههایی را باز میکند که بدون آسیب رساندن به کسبوکار در مکانهای دیگر، فروش را افزایش میدهد.
مزیت 2. افزایش فعالیت های فروش و بازاریابی با نرم افزار هوش تجاری
افزایش فروش با هوش تجاری
با نرم افزار هوش تجاری ، شرکتها نگاه دقیقتری به دادههای خردهفروشی چند بعدی (از تراکنشها گرفته تا رسانههای اجتماعی) میکنند تا نیازهای مشتری را پیشبینی کنند و فعالیتهای فروش و بازاریابی را برای پاسخگویی به تقاضا تعریف کنند.
پیش بینی تقاضای مشتری
Starbucks با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده ، فروش خود را با بردهای دیجیتال موجود در فروشگاه با قابلیت تجزیه و تحلیل افزایش میدهد.
تابلوها موارد را بر اساس زمان روز، آب و هوا، روندهای اجتماعی و موارد دیگر نمایش می دهند:
به عنوان مثال، اقلام صبحانه در صبح، نوشیدنی های گرم در هوای سردتر، غذاهای ویژه تعطیلات، جایگزین های بدون لبنیات، و غیره. چنین رویکرد مبتنی بر داده اجازه می دهد تا استارباکس برای جذب مشتریان با یک پیشنهاد جذاب تر.
سفارشی کردن پیشنهادات سفارش
برنامه تلفن همراه استارباکس با بیش از 16 میلیون کاربر فعال، داده های زیادی را در مورد عادت های خرید مشتریان ارائه می دهد.
برای استفاده صحیح از این داده ها، این شرکت از یک پلت فرم یادگیری تقویتی استفاده می کند تا بر اساس انتخاب های محبوب، تاریخچه سفارش و موجودی یک فروشگاه محلی، پیشنهادات سفارشی سفارشی را به مشتریان ارائه دهد.
این شرکت از طریق ارائه چنین تجربه شخصی برای مشتریان، وفاداری و فروش مشتری را افزایش می دهد.
3.بهینه سازی عملیات با bi
یک راهحل BI میتواند دادهها را برای پیشبرد فرآیندهای کسبوکار داخلی شرکت، مانند مدیریت سفارش، زمانبندی، کارکنان ، مدیریت موجودی، و مدیریت زنجیره تامین تجزیه و تحلیل کند.
کارکنان و برنامه ریزی کارکنان به روشی هوشمندانه
با توجه به بهینهسازی زمانبندی کارکنان، از زمانی که مشتری استارباکس در صف قرار میگیرد تا تحویل سفارش، حدود سه دقیقه طول میکشد – بدون توجه به بخشی از روزی که وارد میشود. ابزارهای BI به مدیران فروشگاه کمک میکنند دائماً عملکرد فروشگاه را در مقابل تلاشهای کارگر نظارت کنند. برای شناسایی میزان عملکرد فروشگاه با کارکنان فعلی. با استفاده از این ابزارها، مدیران میتوانند کار را با افزایش یا کاهش تعداد کارکنان و تغییر زمانبندی برخی وظایف (تمیز کردن محلهای کاری، دستگاههای قهوهساز و غیره) برای انجام آنها در زمانهای آرام یا بعد از ساعات کاری بهینه کنند. به این ترتیب، باریستاها بیش از حد خسته نمی شوند و برای صحبت های کوچک با مشتری یا مثلا کشیدن بادکنک روی فنجان برای یک شخص تولد وقت دارند. چنین رویکرد شخصی، رضایت مشتری را افزایش می دهد، که در قلب سیاست مشتری محوری شرکت قرار دارد.
بهینه سازی مدیریت زنجیره تامین
زنجیره تامین استارباکس به دلیل رویه متمرکز BI، جایی برای اتلاف و ناکارآمدی ندارد. نرم افزار BI امکان دسترسی بر اساس درخواست به اطلاعات به روز شده در مورد موجودی انبار، برنامه ریزی حمل و نقل و ظرفیت ذخیره سازی را فراهم می کند. بر اساس گزارشهای بلادرنگ، شرکت موفق میشود با چابکی به عنوان مثال، کیفیت پایین محصولات خام با یافتن تامینکنندگان جایگزین و در عین حال حفظ قیمتهای رقابتی، واکنش نشان دهد.
4. نظارت دقیق بر رقابت
به عنوان بخشی از یک راه حل BI، بنچمارک بینش عملی در مورد نحوه عملکرد بهتر از رقبا ارائه می دهد. تجزیه و تحلیل رقابتی امکان بهبود مستمر عملکرد یک شرکت را فراهم می کند.
یافتن راه های جدید ارائه خدمات
معیارهای رقابتی استارباکس را قادر میسازد تا نیاز به پیکربندی مجدد استراتژی جایگاه سوم خود را آشکار کند، که پیشفرض فروشگاههایی بود که هم گزینههای غذاخوری و هم برای غذا خوردن ارائه میکردند. به دنبال مکدونالدز، قهوه لاکین و سایر رقبا، استارباکس خدمات تحویل غذا را راهاندازی کرد و فروشگاههای فقط وانت را باز کرد. به نظر میرسد تلاشهای این شرکت کارساز بوده است: آنها موفق شدند به مشتریانی فراتر از مشتریانی دست یابند که قبلاً Starbucks را به عنوان بخشی از روال صبح یا بعدازظهر خود میگنجانند.
و این همه منجر به مزیت 5یعنی افزایش درآمد و کاهش هزینه می شود
5.افزایش درآمد با نرم افزار هوش تجاری
کسبوکارهایی که به طور مؤثر نرمافزار BI را به کار میگیرند، با تجزیه و تحلیل مشتریان و خواستههای آنها، تقویت فعالیتهای بازاریابی و فروش، بهینهسازی عملیات پشتیبانی از کسبوکار و معیارسازی، درآمد بیشتری کسب میکنند .
در مورد استارباکس، روشهای BI و تجزیه و تحلیل دادهای که با موفقیت به کار میروند، آنها را نه تنها برای جذب مشتری، در نتیجه افزایش حجم فروش، بلکه همچنین برای دنبال کردن رفتار دائماً در حال تغییر مصرفکنندگان به اندازهای که تعداد کمی از شرکتها قادر به انجام آن بودهاند، توانمند میسازد.