این مقاله نشان می دهد که چگونه اتوماسیون بازاریابی می تواند به اتصال نقاط بین رفتار مشتری و تصمیم خرید آنها کمک کند.
B2B (Business-to-business) اصطلاحی است برای تشریح روابط کاری بین حداقل دو شرکت و B2C (Business-to-consumer) اصطلاحی است که رابطه کاری بین یک شرکت و حداقل یک مصرف کننده را بیان می کند.
امروزه، شرکت های B2C تمایل دارند تا حضور برند خود را به صورت آنلاین از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و وب سایت ها افزایش دهند. این ابتکارات پتانسیل این را دارند که با اتوماسیون بازاریابی، بازدهی بسیار بالاتری را به همراه داشته باشند. بنابراین، بازاریابان B2C که از اتوماسیون استفاده می کنند، نرخ تبدیل را تا 50٪ مشاهده کرده اند. در زیر، مشخصات اتوماسیون بازاریابی B2C، مزایای ملموس و محبوب ترین پلت فرم های اتوماسیون بازاریابی را به اشتراک می گذارم.
اتوماسیون فرآیندهای بازاریابی B2C
B2C در مقابل B2B:
شرکت های B2B اولین پذیرندگان اتوماسیون بازاریابی بوده اند. آنها یک هدف مشترک در خودکارسازی تلاش های بازاریابی خود با مشاغل B2C دارند – افزایش درآمد. با این حال، تمرکز و تاکتیک بین B2B و B2C به دلیل رفتار متفاوت مشتری در هر بخش مشابه نیست.
در حالی که B2B چرخه فروش طولانیتری دارد و ذینفعان بیشتری در این فرآیند درگیر هستند، چرخه فروش شرکتهای B2C کوتاه است و تنها به یک یا چند نفر نیاز است تا تصمیم خرید بگیرند. تلاشهای اتوماسیون باید برای متقاعد کردن مصرفکنندگان برای خرید در یک بازه زمانی کوتاه انجام شود.
فرآیندهای بازاریابی B2C که می توانند خودکار شوند
نرم افزار اتوماسیون بازاریابی به طور هوشمندانه مشتریان را بر اساس داده های موجود تقسیم بندی می کند و ایجاد تعاملات شخصی با مشتریان در هر بخش را تسهیل می کند و در عین حال تیم بازاریابی شما را از وظایف تکراری رها می کند. در اینجا چند فرآیند کلیدی وجود دارد که می تواند از اتوماسیون بازاریابی بهره مند شود:
1 کمپین های چند کانالی
باید به مشتریان شما فرصتی داده شود تا تبلیغات و اعلانهای سفارشی شما را از طریق ایمیل، پیامک، پیامرسانی درون برنامهای، رسانههای اجتماعی دریافت کنند. به این ترتیب، شانس برای دیده شدن و به خاطر سپردن پیشنهادات بیشتر است. همچنین برند شما را در ذهن مشتریان بالقوه و موجود برجسته می کند و منجر به مشتریان وفادارتر می شود.
شماره 2 کمپین خوش آمد گویی و ورود
ارسال ایمیل های خوش آمدگویی به ثبت نام های احتمالی راه دیگری برای تعامل شخصی است. مهم است که در اولین فرصت با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که علاقه خود را از دست نمی دهند یا فکر نمی کنند که شما علاقه کافی به آنها ندارید.
برای تعامل با مشتریان جدید خود، میتوانید یک ایمیل ارسال کنید که مراحل یا پرسشهای متداول را شرح میدهد تا درک آنها از استفاده از محصول/خدمت شما آسان شود. به این ترتیب در رابطه خود با مشتریان اعتماد ایجاد می کنید که به وفاداری مشتری تبدیل می شود.
شماره 3 فروش متقابل و افزایش فروش
مطمئناً فروش به مشتریان فعلی در مقایسه با مشتریان جدید آسان تر است زیرا آنها قبلاً با برند شما آشنا هستند. با خودکار کردن پیشنهادهای فروش متقابل و فروش متقابل برای مشتریان خود، این وضعیت را به نفع خود بیشتر کنید.
برای مثال، با تجزیه و تحلیل دادههای خرید مشتری، میتوانید ایمیل / پیام تأیید خرید را با پیشنهادهایی که مربوط به خرید اخیر یا تکمیلکننده آن است، یا با پیشنهاد یک نسخه ممتاز از محصول/خدمت خود مشتری را ترقیب کنید.