سیستمهای مدیریت خودکار موجودی میتوانند از دردسرهای انبارداری جلوگیری کنند. در اینجا 8 ویژگی وجود دارد که باید هنگام جستجوی سیستم های خود، چشمانشان را باز نگه دارید.
مدیریت خودکار موجودی می تواند به شما کمک کند همیشه سطح موجودی خود را پیگیری کنید.
مدیریت موجودی یک بخش اساسی از هر کسب و کاری است که باید با مقدار زیادی سرمایه سر و کار داشته باشد.
اما انجام آن به صورت دستی زمان بر، مستعد خطا است و می تواند منجر به داده های نادرست شود. در زیر بررسی میکنیم که چگونه تولیدکنندگان میتوانند فرآیند را با استفاده از سیستم مدیریت موجودی خودکار کنند.
سود بیشتر و نگرانی کمتر با مدیریت خودکار موجودی
نرم افزار ERP تولید سپهررایان تمام ابزارهایی را که برای خودکارسازی کل گردش کار خود، از خرید تا تولید، فروش و فراتر از آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار می دهد.
جایی که مدیریت موجودی دستی اشتباه می کند
با مدیریت دستی موجودی، کسب و کارها باید برای پیگیری موارد زیر به کارکنان تکیه کنند:
فعالیت زنجیره تامین
اینکار اغلب توسط یک صفحه گسترده اکسل یا با تکیه بر قلم و کاغذ انجام می شود. این بدان معناست که کارکنان باید به صورت دوره ای تمام موجودی خود را بشمارند و سپس مقادیر موجود در صفحه گسترده را به روز کنند. علاوه بر این، کارمندان باید به صورت دستی اطلاعاتی را در مورد آنچه فروخته شده و آنچه که باید دوباره ذخیره شود وارد کنند.
سطوح سهام نادرست
نقطه ضعف اصلی این سیستم این است که مستعد خطا است – همه اینها بر اساس ورودی دستی است و احتمال خطای انسانی بیشتر است.
اگر کسب و کار با چندین کانال فروش سر و کار داشته باشد، این مشکل بیشتر می شود زیرا هر کانال احتمالاً سیستم خود را برای ردیابی موجودی خواهد داشت. بنابراین، اگر یک کارمند هنگام وارد کردن داده ها در یک سیستم اشتباه کند، می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های دیگر شود.
سیستم ردیابی محصول سپهر را امتحان کنید.
این اشتباهات کوچک به ناچار منجر به سطوح نادرست موجودی می شود که منجر به اشتباه موجودی انبار و از دست دادن فروش می شود. هنگامی که دادههای موجودی به طور دقیق نمایش داده نمیشوند، باعث ایجاد یک اثر دومینویی از ناکارآمدی در سراسر تجارت میشود و میتواند منجر به اشتباهات پرهزینه شود.
فروش از دست رفته
اگر تا به حال چیزی را سفارش دادهاید که دو روز بعد ایمیلی دریافت کنید که آن موجود نیست، میدانید که چقدر این موضوع میتواند ناامیدکننده باشد.
به احتمال زیاد، این آخرین باری بود که از آن شرکت خرید کردید، به این معنی که کسب و کار فروش و مشتری خود را از دست داد.
زمان هدر رفته
مدیریت دستی موجودی نیز بسیار وقت گیر است.
کارمندان باید زمانی را صرف وارد کردن داده ها و ارجاع متقابل آنها کنند تا از صحت آن اطمینان حاصل کنند. این سیستم همچنین به جای فعال بودن واکنشی است – کسب و کارها تنها زمانی از سطح سهام مطلع می شوند که چیزی تمام شود یا خرید جدیدی انجام دهند. خوشبختانه، یک راه حل نرم افزاری این وظایف را خودکار می کند و خطاهای انسانی را کاهش می دهد. بیایید نگاهی بیندازیم به اینکه چیست و چگونه کار می کند.
برای استفاده مؤثر از روشهای مدرن مدیریت موجودی، کسبوکارها به سوابق دقیق و بهروز از سهام خود، محل قرارگیری و ارزش آن نیاز دارند.
سیستم مدیریت موجودی خودکار چیست؟
یک سیستم مدیریت خودکار موجودی ابزاری است که به کسب و کارها کمک می کند تا سطوح موجودی خود را به طور خودکار با کمترین دخالت انسانی پیگیری کنند.
این یک سیستم فعال است که می تواند به کسب و کارها کمک کند تا از:
انبارها
فروش از دست رفته
مشتریان ناامید خلاص شوید.
این کار با استفاده از نرم افزار مدیریت موجودی انجام می شود که سطوح موجودی را در زمان واقعی در تمام کانال های فروش ردیابی می کند. این بدان معنی است که کسب و کارها همیشه تصویر دقیقی از سطح موجودی خود دارند و می توانند تصمیمات آگاهانه ای در مورد ذخیره مجدد داشته باشند.
مزایای اتوماسیون موجودی
در حالی که استفاده از صفحات گسترده رایگان است، هزینه های پنهانی نیز وجود دارد.
این هزینه های پنهان به سرعت جمع می شوند و به زودی از مزایای استفاده از یک سیستم رایگان بیشتر می شوند. برخی از تولیدکنندگان کوچک ممکن است بتوانند موجودی خود را به صورت دستی مدیریت کنند، اما کسب و کارهای در حال رشد به سرعت فشار را احساس می کنند. این زمانی است که منطقی است که مدیریت موجودی خود را خودکار کنید.
خودکارسازی مدیریت موجودی، مزایای زیادی وجود دارد.
بیایید نگاهی به برخی از تاثیرگذارترین آنها بیندازیم.
افزایش دقت
یکی از بزرگترین مزایای سیستم موجودی خودکار این است که دقت را بهبود می بخشد.
این به این دلیل است که مشاغل دیگر مجبور نیستند به ورودی دستی تکیه کنند. به جای ورود دستی داده ها توسط کارگران، نرم افزار موجودی چند کاناله ردیابی بلادرنگ را در تمام کانال ها و مکان های فروش ارائه می دهد و به طور خودکار اطلاعات را به روز می کند.
بهره وری بهبود یافته است
یک سیستم کنترل خودکار موجودی بسیار کارآمدتر از روش های دستی است.
از آنجایی که کارمندان دیگر نیازی به تعمیر صفحات گسترده ندارند، زمان بیشتری برای تمرکز روی کارهای دیگر دارند. و با داشتن سیستمی که سطوح موجودی را ردیابی می کند، نیازی نیست که انبارها به دفعات انجام شود.
بهبود تصمیم گیری با سیستم مدیریت موجودی خودکار
شما می توانید با اطلاعات دقیق موجودی در مورد زمان ذخیره مجدد تصمیمات آگاهانه بگیرید.
این به جلوگیری از هدر رفتن زمان کمک می کند و تضمین می کند که موجودی کافی برای انجام هر سفارش وجود دارد. علاوه بر این، می توانید با نرم افزار موجودی، نقاط سفارش مجدد را نیز تنظیم کنید. بنابراین، هنگامی که موجودی به یک سطح خاص رسید، به شما اطلاع داده می شود و می توانید قبل از تمام شدن محصولات، دوباره انبار کنید.
کاهش هزینه ها
حفظ سطح موجودی بهینه می تواند باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های حمل انبار شود . کسبوکارها فقط باید سهام کافی برای پاسخگویی به تقاضای مشتری داشته باشند، نه اینکه سرمایههای با ارزشی را ایجاد کنند.
بهبود رضایت مشتری
داده های موجودی دقیق به شما کمک می کند تا سطوح موجودی را بر اساس تقاضای نوسان حفظ کنید .
در نتیجه، کسبوکارها میتوانند زمان تحویل را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند و سفارشها را در اسرع وقت انجام دهند. این منجر به مشتریان خوشحالی می شود که احتمال بازگشت و خرید مجدد آنها بیشتر است.
مقیاس بندی ساده شده
با رشد کسب و کارها، نیازهای موجودی آنها تغییر خواهد کرد.
با وجود یک سیستم خودکار، ایجاد تغییرات و اطمینان از اینکه سیستم همچنان می تواند با نیازهای یک کسب و کار رو به رشد کنار بیاید، آسان است.
مدیریت موجودی خودکار دید بیشتر میدهد
مدیریت خودکار موجودی به کسب و کارها امکان مشاهده کامل سطوح موجودی خود را می دهد. این بدان معناست که شما می توانید ببینید چه چیزی خوب می فروشد و چه چیزی خوب نیست و تصمیمات آگاهانه ای در مورد محل تخصیص منابع خود بگیرید.
خودکارسازی این کارهای پر زحمت و مستعد خطا می تواند زمان شما و کارمندانتان را آزاد کند و دقت و کارایی را در کل چرخه عمر محصول افزایش دهد.
به دست آوردن بینش های مورد نیاز در زمانی که به آنها نیاز دارید، کلید سودآور ماندن در یک بازار رقابتی فزاینده است.
روشهای مدیریت موجودی فرآیندی است برای اطمینان از اینکه کسبوکارها دارای سطوح موجودی کافی برای برآورده کردن تقاضای مشتری هستند.
8 ویژگی کلیدی که باید در نرم افزار مدیریت موجودی خودکار جستجو کنید
فواید آن بسیار زیاد است.
اما قبل از اینکه شروع به حذف همه صفحات گسترده اکسل خود کنید، اجازه دهید برخی از ویژگی های مهم تری را که به عنوان یک سازنده باید به آنها توجه کنید، ببینیم.
1. انبارهای متعدد را ردیابی کنید
اگر بیش از یک انبار دارید، پس به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند همه آنها را در یک مکان ردیابی کند. به این ترتیب، در یک نگاه می توانید ببینید کدام انبار محصولات مورد نیاز شما را دارد و می توانید تصمیمات آگاهانه ای در مورد اینکه آنها را از کجا تهیه کنید، بگیرید.
2. بارکدها را اسکن کنید
اگر می خواهید روند مدیریت موجودی را سرعت بخشید، اسکنر بارکد ضروری است. این بدان معناست که شما فقط می توانید اقلام را به محض ورود به انبار اسکن کنید و سیستم ERP سطوح موجودی را به طور خودکار به روز می کند.
3. نقاط ترتیب مجدد را تنظیم کنید
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، تعیین نقاط سفارش مجدد یک راه عالی برای جلوگیری از کمبود است. به دنبال نرمافزاری باشید که به شما امکان میدهد اعلانها را برای هر آیتم تنظیم کنید تا بتوانید قبل از تمام شدن آن را دوباره ذخیره کنید.
4. یکپارچه با برنامه های دیگر ادغام میشود
به احتمال زیاد، شما در حال حاضر از برنامه های خاصی برای اجرای کسب و کار خود استفاده می کنید.
اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
ابزارهای حسابداری
پلتفرم های تجارت الکترونیک
مهم است که نرم افزار مدیریت موجودی را انتخاب کنید که بتواند با آنها یکپارچه شود.
به دنبال یک نرم افزار اتوماسیون باشید که به شما در مدیریت تمام عملیات تجاری کمک کند. پیاده سازی اتوماسیون فرآیند به شما کمک می کند ابزارهای مورد علاقه خود را برای متمرکز کردن کل تجارت خود در یک پلتفرم ادغام کنید.
5. موجودی خود را پیش بینی کنید
برخی از نرم افزارهای مدیریت موجودی می توانند با ابزارهای پیش بینی تقاضا ادغام شوند. اگر می خواهید بدانید که بر اساس داده های فروش گذشته چه مقدار از هر محصول را باید سفارش دهید، مفید است.
6. گزارش و تجزیه و تحلیل
گزارشدهی اغلب نادیده گرفته میشود، اما تجزیه و تحلیل دادهها برای مدیریت مؤثر موجودی ضروری است. به دنبال پلتفرمی باشید که ابزارهای گزارش دهی مناسب را ارائه می دهد تا بتوانید بینش ارزشمندی در مورد موارد زیر بدست آورید:
حراجی
هزینه
فهرست
عملیات تولید
7. اجازه دسترسی برای چند کاربر
بسته به اندازه کسب و کارتان، ممکن است به نرم افزاری نیاز داشته باشید که چندین کاربر را پشتیبانی کند. حتی اگر این چیزی است که در حال حاضر به آن نیاز ندارید، ممکن است با رشد کسب و کار شما به یک ویژگی مهم تبدیل شود. بنابراین، بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که این گزینه را در اختیار داشته باشد.
8. در چندین کانال فروش همگام سازی کنید
سیستم نقطه فروش (POS) به شما امکان می دهد موجودی را در مکان های فیزیکی ردیابی کنید و با داده های فروش آنلاین ارتباط برقرار کنید. اگر استراتژی فروش چند کانالی دارید، به سیستمهای POS نیاز دارید که بتواند همه آنها را پیگیری کند. به این ترتیب، می توانید از فروش دوبار یک محصول خودداری کنید و از گرانی جلوگیری کنید.
همانطور که می بینید، این لیست می تواند بسیار طولانی باشد، اما مهم است که قبل از شروع به جستجوی پلتفرم مناسب، ایده روشنی از نیازهای خود داشته باشید. هنگامی که بدانید به چه ویژگی هایی نیاز دارید، می توانید گزینه های خود را محدود کرده و راه حل مناسبی برای کسب و کار خود بیابید.