مدیریت توزیع برای مدت طولانی یک چالش تجاری بوده است. کالاهای خام ممکن است خیلی زود وارد شوند و قبل از استفاده خراب شوند.
یا، محصولات نهایی ممکن است خیلی دیر به دست بیایند و به رقیب این امکان را می دهند که سهم زیادی از بازار را تصاحب کند.برای جلوگریری از اتفاقات بالا داشتن یک نرم افزار مدیریت فروش و توزیع برای کسب و کار شما ضروریست.
نرم افزار erp را مطالعه کنید
توزیع مؤثر به قدری حیاتی است که شیوههای زیرشاخه به بخشی جدایی ناپذیر از زنجیره تأمین و مدیریت موجودی تبدیل شده است ، مانند موجودی به موقع. به طور کلی، توزیع موفق شامل بسیاری از قطعات متحرک و روشهایی است که نیازمند یک استراتژی مدیریت توزیع قوی است که توسط اطلاعات بلادرنگ تغذیه میشود.
نرم افزار crm را مطالعه کنید
نرم افزار مدیریت فروش و توزیع چیست؟
نرم افزار مدیریت توزیع فرآیندی است که برای نظارت بر جابجایی کالا از عرضه کننده به تولید کننده به عمده فروش یا خرده فروش و در نهایت به مصرف کننده نهایی استفاده می شود. فعالیت ها و فرآیندهای متعددی از جمله مدیریت خام فروشندگان خوب، بسته بندی، انبارداری، موجودی، زنجیره تامین، تدارکات و گاهی اوقات حتی بلاک چین درگیر هستند.
نرم افزار انبارداری صنعتی را مطالعه کننید
توزیع کننده چیست؟
توزیع کننده نهادی است که محصولات را به خرده فروشان و سایر مشاغلی که مستقیماً به مصرف کنندگان می فروشند عرضه می کند. به عنوان مثال، یک توزیع کنندهآب معدنی را در نظر بگیرید که آب را برای رستوران ها، خواربار فروشی ها تامین می کند.
نمونه های دیگر عبارتند از یک توزیع کننده محصولات که کاهو، گوجه فرنگی و سایر محصولات را به رستوران ها عرضه می کند. و یک توزیع کننده دارویی که انواع داروهای کنترل شده با نسخه را به داروخانه ها عرضه می کند.
نرم افزار حسابداری صنعتی را مطالعه کنید
در نرم افزار مدیریت فروش و توزیع خود به دنبال چه چیزی باشید؟
توزیع کنندگان به مجموعه ای منحصربفرد از ابزارها و ماژول ها نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر بر تجارت خود نظارت کنند، که می تواند انتخاب یک پلت فرم نرم افزار را بسیار دشوارتر کند.
نرم افزار مدیریت تولید را مطالعه کنید
در حالی که بسیاری از فروشندگان نرم افزارهای ERP و تولیدی راه حل هایی را ارائه می دهند که برخی از نیازهای یک شرکت توزیع را برطرف می کند، راه حل هایی را ارائه می دهند که پلتفرم های متناسب با توزیع کنندگان را ارائه می دهند. هنگام خرید نرم افزار مدیریت فروش و توزیع راه حل، از خود بپرسید کدام معیار برای کسب و کار شما مهم است:
آیا قیمت یک نگرانی اصلی است؟
سیستم توزیع چقدر باید مقیاس پذیر باشد؟
آیا سفارشی سازی پیشرفته را یک اولویت در نظر می گیرید؟
نرم افزار مدیریت فروش و توزیع نیاز به ادغام با چه سیستم های دیگری دارد؟
آیا ERP یا فروشنده تولیدی شما راه حل توزیع ارائه می دهد؟
1. مدیریت سفارش
مدیریت نادرست سفارشات می تواند باعث دردسر بزرگی برای مدیران شود. ماژولهای مدیریت سفارش امروزی، تمام دادههای سفارش، از جمله سفارشهای ارسال شده از طریق سایتهای تجارت الکترونیک را جمعآوری میکنند و آنها را برای بررسی آسان در یک کاتالوگ وارد میکنند.نرم افزار مدیریت فروش و توزیع همچنین باید قابلیت ثبت تمام دادههای مشتری مرتبط با سفارش، ایجاد پروفایلهای دقیق مشتری را برای مراجعات بعدی ارائه دهد.
نرم افزار ردیابی محصول را مطالعه کنید
بهترین ابزار مدیریت سفارش نه تنها وضعیت سفارش را پردازش و نظارت می کند، بلکه توزیع کنندگان را قادر می سازد تا به راحتی پیشنهادات و قیمت ها را ایجاد و پیگیری کنند. یک سیستم مدیریت سفارش به خوبی سازماندهی شده تضمین می کند که کل چرخه عمر سفارش، از ثبت سفارش مشتری جدید تا اطلاع رسانی تکمیل سفارش، روان تر عمل می کند.
2. کنترل موجودی
اگر شرکت شما مکرراً قفسههای کم یا زیاد را تجربه میکند یا در محمولههای ورودی یا خروجی تاخیر دارد، احتمالاً روشهای فعلی شما برای نظارت بر موجودی کار نمیکند. کنترل موجودی مناسب باید فراتر از محدودیتهای ردیابی موجودی و محمولهها برای ثبت بازده، نقل و انتقالات و تکمیلها و تنظیم یا رزرو موجودی ورودی باشد.
نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات را مطالعه کنید
بسیاری از ماژولهای کنترل موجودی سیستمهای توزیع در ارتباط با مدیریت انبار برای نظارت بر تمام فعالیتهای مربوط به موجودی موجود کار میکنند. همراه با مدیریت انبار، کنترل موجودی یک نمای جامع از تمام جابجایی دارایی ها را فراهم می کند – تضمین می کند مدیران به اعداد و داده های موجودی دقیق دسترسی دارند.
3. نظارت مالی
آیکون ماشین حساب یک توزیع کننده باید کنترل کامل هزینه های شرکت و پرداخت های سفارش مشتری را حفظ کند تا اطمینان حاصل شود که هزینه های عملیاتی و درآمد کلی می تواند به طور دقیق محاسبه شود. ابزارهای خرید و تدارکات افزایش کنترل بر هزینه های عملیاتی موجودی را فراهم می کنند و مدیران را قادر می سازند تا سطوح موجودی را به طور همزمان نظارت کنند و بودجه ها را برای کسب دارایی های جدید بررسی کنند.
قابلیتهای صورتحساب یکی دیگر از اجزای حیاتی ابزارهای مدیریت مالی در دسترس توزیعکنندگان است که تغییرات سفارشهای مشتری را با اعلانهای خودکار و تولید فاکتور هماهنگ میکند. در دسترس بودن ویژگیهای حسابداری استاندارد نیز باید برای توزیعکنندگان بدون نرمافزار مالی از قبل موجود در نظر گرفته شود، زیرا این ویژگیها همه فعالیتهای حساب را در یک سیستم ساده میکنند.
4. مدیریت تامین کننده
تنها با کمک همه طرف های درگیر می توان هر کالای بسته بندی شده را موجود، سفارش داد و سپس به موقع به محل صحیح حمل کرد. اگر هر قطعه ای از آن زنجیره نتواند کار خود را انجام دهد، توزیع کنندگان دیگر نمی توانند به طور موثر سفارشات را انجام دهند. مدیریت تأمینکننده به کسبوکار شما امکان میدهد تا در زمان واقعی با همه طرفهای مرتبط – حتی شرکای خارجی و شرکتهای حملونقل شخص ثالث، تعامل داشته باشد.
توزیعکنندگان بزرگی که سفارشهای با حجم بالا را انجام میدهند و/یا تسهیلات متعددی را اداره میکنند، یک عملکرد مدیریت تامینکننده با بیشترین ارزش را برای بهبود ارتباطات بین مکانها و شرکتها پیدا میکنند.
5. تجزیه و تحلیل
تجزیه و تحلیل ویژگی های بهینه سازی صفحه فرود یک سیستم مدیریت توزیع باید بیشتر از سازماندهی فعالیت های مختلف در حال انجام انجام دهد – همچنین باید داده های آن فعالیت ها را ضبط و تفسیر کند که به عنوان بینش عملی به کاربران سیستم ارائه می شود. تجزیه و تحلیل و گزارش گیری پیشرفته برای تجارت توزیع شما ضروری است و داده های سازماندهی نشده را به آمارهای مفید در مورد عملکرد کلی، سودآوری و بهره وری تبدیل می کند.
هنگام ارزیابی قابلیتهای تحلیلی به دنبال ابزارهای برنامهریزی و پیشبینی تقاضا باشید، زیرا این ابزارها به شما این امکان را میدهند که تعادل عرضه و تقاضا را به بهترین نحو رصد و پیشبینی کنید. فراتر از استفاده از دادههای تاریخی برای پیشبینی سطوح موجودی بهینه، عملکردهای برنامهریزی و پیشبینی به شما کمک میکند تا شیوههای تجاری هوشمندتر را پیادهسازی کنید که سود بلندمدت درآمد را تضمین میکند و هزینههای سربار اضافی را شناسایی میکند.
6. ادغام
نماد بازاریابی خودکاریکپارچه سازی برای توزیع کنندگان بسیار مهم است و شما را قادر می سازد تا به راحتی ERP، ابزارهای فروش و حسابداری خود را با کمترین اختلال به فرآیندهای تجاری متصل کنید. راهحلهای توزیع بالقوه را بر اساس توانایی آنها در ارتباط آسان با هر پلتفرم موجودی که کسبوکار شما در حال اجرا است، ارزیابی کنید، زیرا اجرای موفقیتآمیز یک سیستم جدید در صورتی که ظرفیت پیوند کامل با نرمافزار در حال استفاده را نداشته باشد، میتواند بسیار دشوارتر باشد.