سرقفلی یک دارایی نامشهود در یک شرکت است. کسبوکارهایی که موفق هستند، روابط عالی با سایر شرکتها و افراد ایجاد میکنند و در بین آنها حسن نیت ایجاد میکنند. این دارایی است که تصویر و ارزش شرکت را تقویت می کند. بنابراین در حالی که ارزش یک شرکت و دارایی های آن توسط سرقفلی که شرکت ایجاد کرده است افزایش می یابد.
هنگامی که شرکت دیگری این شرکت را خریداری می کند ممکن است بیش از ارزش منصفانه شرکت پرداخت کند. سرقفلی شرکت نامشهود است اما میتواند شامل عوامل مختلفی مانند ارزش برند، شناخت برند، رضایت کارکنان، پایگاه مشتری وفادار و سایر دانش فنی یا داراییهای معنوی باشد که منحصر به شرکت است. اگرچه اینها ممکن است نامشهود باشند، اما عوامل بسیار مهمی هستند که یک شرکت را موفق تر، جذاب تر و با ارزش تر می کنند.
سرقفلی در حسابداری چیست؟
درک اینکه سرقفلی در حسابداری چیست ضروری است. به طور کلی ارزش یک شرکت بر اساس ارزش دارایی های آن منهای مقدار بدهی های آن محاسبه می شود. با این حال، ارزش واقعی یک شرکت بسیار بیشتر از این است. دارایی هایی هستند که یک شرکت می سازد یا به دست می آورد که آن را بسیار ارزشمندتر از ارزش محاسبه شده می کند.
برخی از این دارایی ها عبارتند از:
پایگاه مشتری، شناخت برند، استعداد نیروی انسانی و مالکیت معنوی.
زمانی که قیمت خرید یک شرکت به دلیل دارایی های نامشهود آن بیش از ارزش محاسبه شده باشد، به آن سرقفلی می گویند. این امر به صورت سالانه ارزیابی می شود و از آنجایی که طول عمر مشخصی ندارد ممکن است بر اساس استانداردهای حسابداری که رعایت می شود مستهلک شود یا نباشد.
با جزئیات درک کنید که سرقفلی چیست
بنابراین، می توانید شهرت و جذابیت یک شرکت را با حسن نیت تخمین بزنید. می توان مبالغ قابل توجهی را به عنوان سرقفلی برای شرکت هایی یافت که به خوبی شناخته شده اند یا شهرت بسیار چشمگیری در بازار ایجاد کرده اند. ارزش برند یک شرکت دارایی سرقفلی عظیمی است که خریدارانی را جذب می کند که مبلغ زیادی را به عنوان سرقفلی برای خرید شرکت پرداخت می کنند. مبلغ سرقفلی همچنین می تواند به ارتباط ها و پیوندهایی که شرکت دارد، نام های دامنه، حقوق مالکیت معنوی، اسرار تجاری، مجوزها، علائم تجاری، حق چاپ یا منابع انسانی فوق العاده با استعداد اختصاص یابد.
انواع
دو نوع سرقفلی وجود دارد. خریداری شده و ذاتی .سرقفلی خریداری شده، سرقفلی است که زمانی تحصیل می شود که یک شرکت مبلغی بیش از ارزش منصفانه را برای خرید یک تجارت دیگر بپردازد. این سرقفلی نیست که توسط خود شرکت خریدار ایجاد می شود، بلکه ارزشی است که خریدار از طریق خرید به دست می آورد.به عنوان مثال، با خرید یک شرکت، خریدار ممکن است به تحقیق یا مالکیت معنوی شرکت دسترسی پیدا کند. این سرقفلی خریداری شده به عنوان دارای برچسب سرقفلی بر روی ترازنامه ثبت می شود
سرقفلی ذاتی برای شناسایی نیازی به خرید ندارد و در حسابداری ثبت نمی شود. ارزشی است که یک شرکت در طول زمان به دست می آورد . به عنوان مثال، یک تولید کننده تنقلات ممکن است رهبر بازار شود و شناخته شده ترین برند باشد. ارزش برند آن یک حسن نیت ذاتی بسیار ارزشمند است.
گاهی اوقات، حسن نیت منفی وجود دارد که زمانی اتفاق میافتد که شرایط باعث میشود یک شرکت کمتر مطلوب و جذاب باشد. اگر گزارش خبری وجود داشته باشد که بر شهرت برند تأثیر منفی بگذارد، ارزش سرقفلی نیز کاهش می یابد. رسوایی های تکان دهنده یا سوء رفتارهایی که بر شهرت شرکت تأثیر منفی می گذارد ممکن است باعث شود قیمت فروش کمتر از ارزش منصفانه شرکت باشد. بنابراین، به طور خلاصه سرقفلی دارایی است که در طول زمان ساخته می شود. نمی توان آن را به طور مستقیم اندازه گیری کرد و می تواند در طول زمان بسیار متفاوت باشد. در موارد نادر، حتی می تواند یک عدد منفی باشد. زمانی که خریدار بیش از حد به عنوان سرقفلی پرداخت می کند و متوجه می شود که آنقدر که آنها تصور می کردند ارزشمند نیست، ممکن است خطری وجود داشته باشد.
اهمیت حسن نیت
سرقفلی ممکن است ملموس نباشد اما عامل بسیار مهمی است که یک شرکت باید روی آن کار کند. مزایای زیادی دارد که به نفع شرکت خواهد بود.
وفاداری مشتری
مشتریان تمایل دارند به شرکت هایی که دوست دارند بازگردند. برای ایجاد وفاداری به برند، یک شرکت باید روی ایجاد حسن نیت با مشتریان کار کند. بنابراین، دفعه بعد که مشتری به محصول یا خدماتی نیاز داشت، بدون تردید به سراغ شما خواهد آمد. وفاداری مشتری زمانی کار می کند که مشتریان شما را به نزدیکان و عزیزان خود توصیه کنند. این توصیه شفاهی از هر تبلیغی ارزشمندتر است. حسن نیت و وفاداری مشتری می تواند به یک شرکت کمک کند تا پایگاه مشتری خود را به طور ارگانیک رشد دهد.
تفکیک
وقتی رقبای زیادی در بازار وجود دارد، حسن نیت یک شرکت به برجسته شدن آن کمک می کند. علیرغم شباهت در سایر جنبه ها، حسن نیت باعث می شود که یک شرکت متمایز و ترجیح داده شود. این حسن نیت می تواند با محصول بهتر، خدمات بهتر یا هر مزیت دیگری که رضایت مشتری را افزایش می دهد ایجاد شود.
تحمل
گاهی اوقات، اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد و ممکن است بهترین شرکت ها از بین بروند و مشتری را ناراحت کنند. هنگامی که حسن نیت وجود ندارد، مشتری به سختی آرام می شود و ممکن است بازخورد منفی خود را به صورت عمومی ارسال کند. با این حال، اگر پیشینه ای از حسن نیت وجود داشته باشد، مشتری به احتمال زیاد از هرگونه کاستی چشم پوشی می کند و می بخشد. این ممکن است مستلزم آن باشد که شرکت کاری اضافی انجام دهد یا تلاشی استثنایی برای فراتر از انتظارات انجام دهد.
افزایش ارزش درک شده
همانطور که حسن نیت مشتریان بیشتری را جذب می کند، شرکت را نیز برای سرمایه گذاران جذاب تر می کند. احتمال اینکه مردم روی اسب برنده شرط بندی کنند بیشتر است. بنابراین، شرکتی که خود را با ایجاد سرقفلی ثابت کرده است، چشمانداز بسیار جذابی برای سرمایهگذاران، شرکا و خریداران احتمالی است. سایر شرکتها میخواهند با شما بهعنوان تأمینکننده یا ارائهدهنده خدمات متحد شوند، زیرا حسن نیت شما نیز تأثیر مثبتی بر آنها خواهد داشت. اگر می خواهید شرکت را بفروشید، سرقفلی ارزش شرکت را تا حد زیادی افزایش می دهد. همچنین موسسات مالی و تامین کنندگان را برای اعطای اعتبار به شرکت مشتاق تر می کند.
منابع انسانی
یک مزیت که اغلب نادیده گرفته می شود اما مهم است که حسن نیت جذب منابع انسانی می شود. مردم بیشتر مشتاق همکاری با شرکتی هستند که دارای حسن نیت است. شرکت هایی که شهرت خوبی در بازار دارند، منابع انسانی بهتری را جذب می کنند.
ویژگی های اساسی سرقفلی
- سرقفلی طبق تعریف دارایی است که نامشهود است. نمی توان آن را اندازه گیری یا تخمین زد مگر اینکه مبلغ مازادی باشد که یک شرکت برای خرید یک شرکت دیگر می پردازد
- مبلغ مازادی است که شرکت خریدار می پردازد اما نمی توان آن را به عنوان دارایی جداگانه خرید یا فروخت.
- در طول زمان ساخته می شود اما نمی توان به طور خاص روی آن سرمایه گذاری کرد
- آن را نمی توان دقیقاً تعریف کرد. این می تواند به ارزش نامشهود نام تجاری یک شرکت، ارزش برند، مالکیت معنوی، مجموعه استعداد، وفاداری مشتری و سایر عوامل اشاره داشته باشد.
- در طول زمان بسیار متفاوت است. با طول عمر خاصی ثابت نیست
- حسن نیت مثبت یک شرکت را برای سرمایه گذاران، مؤسسات مالی و مشتریان جذاب می کند
برخی از عواملی که می توانند بر سرقفلی تأثیر بگذارند عبارتند از
- کیفیت: زمانی که محصولات و خدماتی که یک شرکت ارائه می دهد عالی باشد، باعث ایجاد حسن نیت می شود
- ارزش: شرکتی که محصولات و خدمات آن ارزش بسیار خوبی برای پول ارائه می دهد، سرقفلی بیشتری به دست می آورد
- ثبات: شرکتی که جدولی است و کم ریسک تلقی می شود، سرقفلی بالاتری دارد
- پایگاه مشتری: شرکتی با پایگاه مشتری وفادار ارزش بیشتری دارد
- کارایی: شرکتی که کارآمد باشد، به احتمال زیاد از رقابت در بازار جلوتر است
- نوع کسب و کار: برخی از کسب و کارها رقابت بیشتری دارند و فرصت بیشتری برای ایجاد سرقفلی دارند.
- امور مالی: شرکتی که امور مالی خود را مرتب داشته باشد و بازدهی بالایی از سرمایه گذاری کمتر داشته باشد، برای خریداران و سرمایه گذاران جذاب تر بوده و سرقفلی بالاتری خواهد داشت.
- ثبت اختراعات و علائم تجاری با ارزش: شرکتی که دارای پتنت ها و علائم تجاری باشد که برای خریدار ارزش زیادی داشته باشد، سرقفلی بیشتری ایجاد می کند.
- اتصالات: سرقفلی برای شرکتی که قبلاً قراردادها یا قراردادهای پرسود یا بزرگی دارد، بالاتر است.
چگونه سرقفلی را محاسبه کنیم؟
ارزش یک شرکت به طور کلی به عنوان ارزش دارایی های آن منهای ارزش بدهی های آن محاسبه می شود. زمانی که شرکتی با قیمتی بالاتر از قیمت منصفانه خود سرد می شود، مقدار مابه التفاوت آن سرقفلی نامیده می شود.
سرقفلی = قیمت خرید شرکت هدف- (دارایی ها- بدهی ها)
مراحل محاسبه سرقفلی در فروش/خرید یک شرکت عبارتند از:
- ارزش دفتری دارایی ها شامل دارایی های ثابت، جاری و غیرجاری را تعیین کنید
- ارزش منصفانه دارایی ها را تعیین کنید
- در دفاتر حسابها بین ارزش دفتری و ارزش منصفانه دارایی ها اصلاحاتی انجام دهید. خالص ارزش دفتری دارایی ها دارایی ها منهای بدهی ها است
- این را از قیمت خرید واقعی کسر کنید تا مازاد قیمت خرید پرداخت شده مشخص شود
- پس از خرید شرکت به عنوان سرقفلی در ترازنامه ثبت شود
نمونه ای از حسن نیت
ما اغلب در مورد خرید شرکت ها برای مبالغ هنگفت می خوانیم. اگر یک شرکت الف 350000 دلار ارزش داشته باشد اما به قیمت 400000 دلار خریداری شود، مابه التفاوت 50000 دلار به عنوان سرقفلی در ترازنامه ثبت می شود.
ثبت مبلغ سرقفلی
طبق اصول پذیرفتهشده حسابداری (GAAP)، سرقفلی یک دارایی نامشهود است و تنها زمانی ثبت میشود که کل کسبوکار یا یک بخش کامل از کسبوکار فروش داشته باشد. فقط زمانی قابل ثبت است که مبلغ واقعی بیش از قیمت منصفانه شرکت پرداخت شده باشد. با این حال، زمانی که مذاکراتی برای خرید یا فروش یک شرکت وجود دارد، محاسبه سرقفلی برای تخمین مقدار ارزش گذاری تجاری بسیار مهم است. یک نرم افزار حسابداری که بتواند بفهمد سرقفلی در حسابداری چیست، برای ثبت صحیح مبلغ سرقفلی ضروری است.
نرم افزار حسابداری به حسابداران این امکان را می دهد که در صورت خرید و فروش یک شرکت، سرقفلی را در ترازنامه ثبت کنند.