روش های هزینه یابی تولید و اهمیت انتخاب صحیح

هزینه یابی تولید

روش های هزینه یابی تولید زیادی برای کسب و کارها جهت بهبود حاشیه سود وجود دارد. با تفاوت های اصلی آشنا شوید و بهترین را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

*نرم افزار مدیریت تولید ما به شما کمک میکند *

محاسبه روش های هزینه یابی در تولید

تعیین قیمت مناسب برای یک محصول برای هر سازنده ای حیاتی است. اگر قیمت کالای خود را خیلی گران کنید می توانید مشتریان بالقوه را مستقیماً به سمت رقبای خود هدایت کنید. اما اگر قیمت کالا بسیار پایین است حسابدار شما ممکن است هر زمان که به ترازنامه نگاه می کند تپش قلب را تجربه کند.

با استفاده از روش هزینه‌یابی که برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است، می‌توانید بهترین ارزش را برای خود و مشتریان خود ارائه دهید و در عین حال حسابدار خود را نجات دهید!.

*چگونه ساخت ERP محاسبات هزینه را خودکار می کند
داشتن یک نمای کلی روشن از فرآیندها و هزینه های مرتبط برای هر کسب و کاری حیاتی است. بیاموزید که چگونه یک ERP تولیدی می تواند به شما کمک کند تا انگشت خود را روی نبض نگه دارید.*

نرم افزار ERP

روش هزینه یابی چیست؟

روش هزینه یابی سیستمی است که برای محاسبه بهای تمام شده کالا یا خدمات استفاده می شود. روش‌های مختلف هزینه‌یابی، چیزهای مختلفی را در نظر می‌گیرند، اما همه در نهایت هدفشان این است که هزینه‌های هر چیزی را که برای ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات صرف می‌شود، دریافت کنند.

*نرم افزار حسابداری صنعتی سپهررایلن روشی برای محاسبه بهای تمام شده*

نرم افزار حسابداری صنعتی سپهر

قبل از اینکه به روش‌های هزینه‌یابی خاص نگاه کنیم، اجازه دهید برخی از هزینه‌های کلی تولید را که باید در نظر بگیرید، مرور کنیم.

اصطلاحات صحیح

گاهی اوقات افراد هنگام صحبت در مورد ارزش موجودی باقیمانده از اصطلاح روش های هزینه یابی استفاده می کنند. با این حال، این کاملاً صحیح نیست. اصطلاح مناسب برای استفاده در هنگام صحبت در مورد موجودی، روش های ارزش گذاری موجودی است .

در این مقاله، ما بر روی روش حسابداری مورد استفاده برای تعیین بهای تمام شده یک محصول تمرکز خواهیم کرد.

پرکاربردترین روش های هزینه یابی تولید

روش‌های هزینه‌یابی زیادی وجود دارد، اما بیشتر آنها بر اساس هزینه‌یابی شغل و فرآیند هستند. شش روش پرکاربرد هزینه عبارتند از:

هزینه یابی استاندارد
هزینه یابی شغل
هزینه یابی فرآیند
هزینه یابی مستقیم
هزینه یابی هدف
هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)
اما قبل از اینکه به این روش ها بپردازیم، هزینه های پنهانی وجود دارد که قبل از شروع استفاده از آنها باید بدانید.

*نرم افزار حقوق و دستمزد را مطالعه کنید*

هزینه های غیر مستقیم در تولید

وقتی در مورد هزینه های تولید صحبت می شود، مردم همیشه تصور می کنند که این فقط در مورد هزینه های مستقیم مانند مواد اولیه و نیروی کار است. اما این تنها نوع هزینه نیست. تولیدکنندگانی که تازه شروع به کار کرده‌اند، معمولاً هزینه‌های غیرمستقیم را که باید هنگام قیمت‌گذاری محصولات در نظر گرفته شوند، فراموش می‌کنند.

هزینه های غیرمستقیم تمام هزینه های دیگری هستند که برای راه اندازی کسب و کار شما ضروری هستند اما مستقیماً به فرآیند تولید مربوط نمی شوند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

پرداخت اجاره یا رهن
امکاناتی مانند برق، آب و گاز
تعمیر و نگهداری تجهیزات
هزینه های اداری مانند حسابداری و منابع انسانی
هزینه های بازاریابی و تبلیغات
محاسبه هزینه های غیرمستقیم تصویر واضح تری از هزینه های تولید به شما می دهد. با این حال، انجام این کار می تواند بسیار زمان بر و پیچیده باشد. شما باید مزایای دقیق بودن را در مقابل هزینه سرمایه گذاری زمان و منابع زیاد در این تمرین بسنجید.

*نرم افزار تعمیر و نگهداری سپهررایان شما را در کاهش هزینه تولید یاری میکند*

نرم افزار نگهداری و تعمیرات دستگاهها PM

برای مثال، اگر یکی از روش‌های محاسبه هزینه‌های شما 7 درصد دقیق‌تر باشد، اما تکمیل آن توسط حسابداران هزینه شما ده برابر بیشتر طول می‌کشد، ممکن است ارزش سرمایه‌گذاری را نداشته باشد.

محاسبه سربار تولید

از بین تمام هزینه های ذکر شده، محاسبه سربار تولید می تواند سخت ترین باشد. سربار تمام هزینه های غیر مستقیمی است که در راه اندازی یک تجارت متحمل می شود، مانند اجاره، آب و برق و بیمه.

سربار هزینه های غیرمستقیم هستند زیرا نمی توانند مستقیماً با تولید کالا مرتبط باشند.

پنج نوع اصلی سربار در تولید:

نیروی کار غیرمستقیم – هزینه تمام کارگرانی که مستقیماً در تولید محصول شرکت ندارند، مانند سرپرستان، کارکنان اداری و سرایداران.
مواد غیر مستقیم – موادی که در فرآیند تولید استفاده می شوند اما مستقیماً در تولید محصول نهایی دخالت ندارند، مانند بسته بندی و برچسب.
آب و برق – هزینه برق، آب و گاز مورد استفاده در تولید
هزینه های فیزیکی – تمام هزینه های مربوط به نگهداری کارخانه شما. مانند اجاره، بیمه و مالیات بر دارایی
هزینه های مالی – هرگونه هزینه قانونی، حسابداری و بانکی
برای محاسبه کل هزینه های سربار، باید تمام هزینه های غیر مستقیم را جمع کنید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که سربار می تواند ثابت یا متغیر باشد:

سربار ثابت – هزینه هایی که صرف نظر از میزان تولید، مانند اجاره، ثابت می مانند.
سربار متغیر – هزینه هایی که در رابطه با تولید تغییر می کند، مانند برق.
برای محاسبه هزینه سربار هر واحد، باید کل هزینه سربار را بر تعداد واحدهای تولید شده تقسیم کنید.

هزینه سربار هر واحد = کل هزینه سربار / تعداد واحدهای تولید شده

به عنوان مثال، اگر کل هزینه سربار 100000 دلار برای 2000 واحد باشد، هزینه سربار برای هر واحد 50 دلار خواهد بود.

اگر محصولات مختلفی تولید می کنید، باید هزینه سربار هر محصول را برای هر واحد محاسبه کنید. این به این دلیل است که هر محصول هزینه های تولید متفاوتی خواهد داشت، بنابراین هزینه سربار هر واحد یکسان نخواهد بود.

تصمیم گیری در مورد نحوه تخصیص سربار یک تصمیم مهم است. این به این دلیل است که سربار می تواند تأثیر زیادی بر سودآوری یک محصول داشته باشد. اگر هزینه های سربار به درستی تخصیص داده نشود، می تواند منجر به قیمت بسیار پایین یا خیلی زیاد محصولات شود.

کدام روش هزینه یابی تولید را انتخاب کنید؟

هزینه یابی تولید

انواع مختلف هزینه یابی چیست؟

اکنون که هزینه های مربوط به آن و نحوه محاسبه آنها را درک می کنید، بیایید نگاهی دقیق تر به روش های هزینه یابی بیندازیم تا مزایا و معایب هر روش را ببینیم.

هزینه یابی استاندارد

هزینه یابی استاندارد از هزینه های از پیش تعیین شده برای مواد و نیروی کار استفاده می کند.

این نوع هزینه یابی به دلیل سادگی احتمالاً رایج ترین روش است. هزینه های از پیش تعیین شده از تجربه تاریخی شرکت مشتق شده و به طور دوره ای به روز می شود تا شرایط در حال تغییر را منعکس کند.

مزیت این روش این است که محاسبه آن نسبتاً آسان است و کمترین زمان را صرف می کند. همچنین مبنای ثابتی را فراهم می کند که قیمت تمام شده محصول را تعیین می کند.

معایب هزینه یابی استاندارد این است که اگر شرایط به طور قابل توجهی از زمانی که کسب و کار استانداردها را ایجاد کرد تغییر کند، می تواند نادرست باشد. همچنین به روز رسانی استانداردها به موقع می تواند چالش برانگیز باشد.

علاوه بر این، این روش اطلاعاتی در مورد محل وقوع واریانس هزینه ارائه نمی دهد.

هزینه یابی شغل

هزینه یابی شغل برای ردیابی هزینه ها در زمانی است که هر پروژه متفاوت است و هزینه هر شغل متفاوت است. این روش به هزینه های مستقیم و غیرمستقیم توجه می کند.

برای محاسبه هزینه یک کار، ابتدا تمام هزینه های مستقیم را اضافه می کنید. سپس، بخشی از هزینه های غیرمستقیم را بر اساس میزان مصرف منابع برای تکلیف تخصیص می دهید. به عنوان مثال، اگر یک شغل 50 درصد از فضای کارخانه را برای یک روز اشغال می کرد، 50 درصد از اجاره روزانه را به آن کار اختصاص می دهید.

مزیت این روش این است که تصویر نسبتاً دقیقی از هزینه هر کار ارائه می دهد زیرا تمام هزینه های مرتبط را در نظر می گیرد.

نقطه ضعف هزینه‌یابی کار این است که می‌تواند زمان‌بر باشد، زیرا باید تمام هزینه‌های مختلف را ردیابی کرده و بر اساس آن تخصیص دهید.

هزینه یابی فرآیند

هزینه یابی فرآیند، فرآیندی که به مرحله خاصی از تولید اشاره دارد، به تولیدکنندگان تولید انبوه که فقط تغییرات جزئی در محصولات دارند، کمک می کند هزینه ها را پیگیری کنند. به عنوان مثال، مرحله اول ممکن است بریدن پارچه باشد و مرحله دوم ممکن است دوخت لباس باشد.

برای محاسبه هزینه یک فرآیند، تمام هزینه‌های مستقیم انجام شده در آن مرحله تولید خاص – از جمله مواد مورد استفاده و دستمزد اپراتورهای خود را با هم جمع می‌کنید. سپس بخشی از هزینه های غیرمستقیم را بر اساس میزان استفاده فرآیند از منابع تخصیص می دهید.

مزیت این روش این است که زمان کمتری نسبت به هزینه کار دارد زیرا نیازی به پیگیری و تخصیص هزینه ها برای هر شغل نیست.

نقطه ضعف آن این است که می تواند منجر به عدم دقت شود زیرا تمام هزینه های مربوط به ساخت را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، اگر یک فرآیند بیش از حد معمول طول بکشد، هزینه‌های غیرمستقیم را افزایش می‌دهد که در هزینه نهایی ظاهر نمی‌شوند.

روش های هزینه یابی اضافی

روش های هزینه یابی اضافی وجود دارد که در این لیست ذکر نشده است.  زیرا اینها فقط تغییرات جزئی از موارد ذکر شده در قبل هستند. با این حال، ممکن است همچنان بخواهید نگاه دقیق تری داشته باشید، بنابراین در اینجا چند مورد دیگر وجود دارد که ممکن است بخواهید به آنها نگاه کنید:

شخصی که از فرآیندهای تولید انبوه استفاده می کند ممکن است از هزینه یابی تولید دسته ای استفاده کند
کسب‌وکارهایی که با پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ سروکار دارند ممکن است بخواهند از هزینه‌یابی قرارداد یا هزینه‌یابی پایانه استفاده کنند
تولیدکنندگانی که محصولات مشابه را از طریق یک فرآیند واحد تولید می کنند، معمولاً هزینه یابی خروجی را انتخاب می کنند
هنگامی که چندین قطعه مختلف پردازش شده استفاده می شود، تولیدکنندگان می توانند از هزینه یابی چندگانه یا ترکیبی استفاده کنند

هزینه یابی تولید مستقیم

هزینه یابی مستقیم که به آن هزینه یابی متغیر نیز می گویند، روشی است که فقط شامل هزینه های متغیر تولید می شود.

هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که با سطح تولید متفاوت هستند، مانند مواد اولیه و نیروی کار. هزینه های ثابت مانند اجاره و بیمه در هزینه محصول لحاظ نمی شود. این رویکرد درک بهتری از هزینه های متغیر و هزینه های ثابت ارائه می دهد.

همچنین تصمیم گیری را آسان تر می کند زیرا تأثیر تغییرات در سطوح تولید بر هزینه ها شفاف تر است. علاوه بر این، محاسبه این روش ساده‌تر از روش‌های دیگر است، زیرا فقط باید هزینه‌های متغیر را در نظر بگیرید.

نقطه ضعف آن این است که می تواند منجر به تصمیم گیری تحریف شود زیرا تمام هزینه های مربوط به تولید را در نظر نمی گیرد. به عنوان مثال، اگر شرکتی در نظر دارد فعالیت خود را تعطیل کند، ممکن است این تصمیم را تنها بر اساس هزینه های مستقیم بگیرد. اما اگر آنها هزینه ها را ثابت کنند، تصمیم ممکن است متفاوت باشد.

هزینه یابی هدف

هزینه یابی هدف روشی است که برای اطمینان از طراحی و قیمت گذاری محصولات برای رفع نیازهای مشتری استفاده می شود.

با این روش، می دانید که قیمت فروش باید چقدر باشد، بنابراین با در نظر گرفتن آن شروع کنید. سپس، برای تعیین هزینه تولید آن به عقب کار می کنید. برای محاسبه بهای تمام شده یک محصول، ابتدا باید قیمت هدف را تعیین کنید.

این قیمتی است که محصول باید به آن فروخته شود تا شرکت سود کند. سپس، هزینه ساخت آن را برای رسیدن به قیمت هدف تعیین می کنید.

مزیت هزینه یابی هدف این است که تضمین می کند که محصولات برای رفع نیازهای مشتری طراحی و قیمت گذاری شده اند، زیرا تمرکز بر قیمت فروش است، نه بر هزینه ساخت.

تمرکز اصلی این روش بر کنترل هزینه ها است که در صورت گرانی تولید بیشتر از حد انتظار می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اگر قیمت هدف برآورده نشود، تولیدکنندگان گزینه‌های کمی دارند، اما بیشتر آنها به قیمت کیفیت محصول تمام می‌شوند، مانند:

چندین طرح مختلف محصول را آزمایش کنید تا ارزان ترین گزینه را پیدا کنید
از مواد کم کیفیت استفاده کنید
از روش‌های تولید ارزان‌تر استفاده کنید
حاشیه سود را کاهش دهید
افزایش قیمت
اگر قیمت هدف دست نیافتنی است، محصول را رها کنید

هزینه یابی بر مبنای فعالیت (ABC)

هزینه یابی تولید مبتنی بر فعالیت به هزینه هر واحد از تولید انبوه بسته به فعالیت های مربوط به ساخت آن نگاه می کند – ABC نسخه پیچیده تری از هزینه یابی شغل است.

در هزینه یابی بر مبنای فعالیت، هزینه های سربار به جای محصولات به فعالیت ها اختصاص می یابد. این کار با تخصیص هزینه های غیرمستقیم به مجموعه های هزینه انجام می شود. مجموعه هزینه ها مجموعه ای از هزینه های مرتبط است که هنگام انجام یک فعالیت خاص انجام می شود.

به عنوان مثال، هزینه راه اندازی یک خط تولید به یک مجموعه هزینه اختصاص می یابد. سپس کل هزینه های سربار در مجموعه هزینه ها بر تعداد واحدهای فعالیت تقسیم می شود. رقم حاصل به عنوان نرخ فعالیت شناخته می شود. سپس این نرخ فعالیت به تعداد واحدهای فعالیت استفاده شده توسط هر محصول برای محاسبه هزینه سربار فردی آن اعمال می شود.

از آنجایی که ABC تمام فعالیت های تولیدی را در نظر می گیرد، تصویر بسیار دقیقی از هزینه واحد ارائه می دهد.

نقطه ضعف ABC این است که اجرای آن می تواند گران باشد. با ABC، شما باید تمام فعالیت های درگیر در فرآیند تولید را شناسایی کنید. پس از انجام این کار، باید بخشی از این هزینه ها را به هر فعالیت اختصاص دهید.

هنگام انتخاب یک سیستم هزینه، باید ماهیت کسب و کار خود و محصولاتی را که تولید می کنید در نظر بگیرید.

پس از تصمیم گیری در مورد روش هزینه یابی برای استفاده، باید شروع به جمع آوری داده های هزینه و تجزیه و تحلیل آن کنید.

بسته به کسب‌وکار دقیق شما، این می‌تواند بسیار زمان‌بر و فرآیندی با منابع سنگین باشد. خوشبختانه، پلتفرم هایی برای کمک به شما در مدیریت هزینه وجود دارد.

انتخاب روش مناسب برای شما

همانطور که می‌بینید، انتخاب بهترین روش هزینه یابی تولید برای کسب‌وکارتان کار آسانی نیست و با تعداد روش‌ها و تکنیک‌های مختلف آسان‌تر نمی‌شود. اما در زیر، یک خلاصه کوتاه برای کمک به انتخاب درست پیدا خواهید کرد:

اگر مقادیر زیادی محصولات استاندارد تولید می کنید، هزینه یابی فرآیند ممکن است مناسب ترین روش باشد
اگر اقلام سفارشی یا دسته های کوچکی از محصولات تولید می کنید، ممکن است هزینه کار مناسب تر باشد.
اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که محصولات شما مطابق با نیازهای مشتری طراحی و قیمت گذاری شده اند، هزینه یابی هدف ممکن است بهترین گزینه باشد
و اگر محصولاتی را به صورت انبوه تولید می کنید که هزینه هر واحد بسته به فعالیت های مربوط به ساخت آن می تواند متفاوت باشد، هزینه یابی بر اساس فعالیت می تواند انتخاب مناسبی باشد.
در نهایت، مهم است که نوع روش هزینه یابی را انتخاب کنید که نیازهای کسب و کار شما را برآورده کند و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه را ارائه دهد.

روش های هزینه یابی تولید و اهمیت انتخاب صحیح
پیمایش به بالا