درک صورت سود یک کسب و کار

صورت سود

این راهنمای جامع صورت‌های سود ، هر آنچه را که باید در مورد فعالیت فروش شرکت، هزینه تولید یا خرید و هزینه‌های آن بدانید، ارائه می‌کند. صورت سود و زیان منعکس کننده فعالیت های مالی کسب و کار در طول یک دوره حسابداری خاص است که می تواند ماهانه، سه ماهه، سالانه یا برخی دوره های زمانی محدود دیگر باشد.

اکنون نرم افزار حسابداری صنعتی را مطالعه کنید

نرم افزار حسابداری صنعتی سپهر

به طور خلاصه، آنچه وارد می شود، آنچه خارج می شود و آنچه در پایان باقی می ماند است. همچنین معمولاً اولین سند در گزارش سالانه یا پرونده مالی است.

به عنوان یک فروشنده، درک سلامت مالی یک شرکت به شما این امکان را می دهد که برای محصول یا خدماتی که می فروشید، یک مورد تجاری بسازید.

برای اینکه به طور موثر مشتریان را به سمت تصمیمات سودمند سوق دهید، باید بتوانید معیارهای مالی را درک کرده و به آنها مسلط باشید. به جای ارائه پیشنهادات مبهم در مورد میزان پولی که شرکت شما می تواند برای مشتریان احتمالی صرفه جویی کند، ارقام مشخصی برای حمایت از ادعاهای خود خواهید داشت.

اگر سهام یک شرکت به صورت عمومی معامله می شود، قانوناً ملزم به ارائه اطلاعات افشای مالی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار است .

نرم افزار حقوق و دستمزد سپهررایان

نرم افزار حقوق و دستمزد

صورت درآمد چیست؟

آن به شما می گوید که یک شرکت چقدر پول به دست آورده یا از دست داده است. صورت سود و زیان درآمدها را در طول زمان گزارش می کند تا افراد ذینفع بتوانند نحوه عملکرد شرکت را در یک دوره خاص ارزیابی کنند.

به طور معمول، صورت سود و زیان منعکس کننده سه دوره حسابداری است: یک دوره فعلی به اضافه دو دوره قبلی. بازه سه دوره به کاربران امکان می دهد روندهای درآمد کسب و کار را در طول زمان ارزیابی کنند.

ترازنامه در مقابل صورت سود

ترازنامه و صورت سود و زیان دو گزارش مالی متفاوت هستند. ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام را در یک مقطع زمانی خاص گزارش می کند، در حالی که صورت سود و زیان درآمدها و هزینه ها را در یک دوره زمانی گزارش می کند. آنها اقلام خطی مختلفی دارند و برای نظارت بر جنبه های مختلف عملکرد مالی استفاده می شوند.

ترازنامه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را گزارش می کند تا مشخص شود آیا نقدینگی کافی برای پوشش تعهدات مالی خود دارد یا خیر. این یک تصویر لحظه ای از وضعیت مالی کسب و کار در یک مقطع زمانی است.

و صورت سود و زیان نگاهی به درآمدها و هزینه ها در یک دوره حسابداری دارد که معمولاً 12 ماه است. درآمد یا زیان خالص شرکت را برای آن دوره گزارش می کند. استفاده اولیه از صورت سود و زیان تعیین این است که آیا کسب و کار سود کافی برای پرداخت بدهی های خود دارد یا خیر.

فرم صورت سود

دو نوع صورت سود وجود دارد: صورت سود یک مرحله ای و چند مرحله ای. مهم نیست که کدام نوع را ایجاد می کنید، صورت سود و زیان شامل پنج جزء کلیدی است.

فروش یا درآمد :

کل مبلغی که از فروش محصولات یا خدمات کسب و کار به دست می آید. این مجموع تمام حساب های فروش یا درآمد است. در خط بالای گزارش ممکن است از اصطلاحات فروش یا درآمد به جای یکدیگر استفاده شود. هر کدام قابل قبول است.

بهای تمام شده کالای فروخته شده:

کل مبلغی که برای خرید یا ساخت محصولات یا کالاهایی که در بازه زمانی مشخص فروخته شده اند هزینه شده است.

سود ناخالص:

مقدار پولی که یک کسب و کار قبل از هزینه های عملیاتی به دست آورده است که با کم کردن بهای تمام شده کالای فروخته شده از فروش یا درآمد محاسبه می شود.

هزینه های عملیاتی:

مقدار پولی که صرف هزینه های عملیاتی می شود مانند حقوق، هزینه های اداری، آب و برق و تبلیغات.
درآمد یا زیان خالص: این که آیا شرکت در طول دوره مشخص شده سود یا زیان داشته است که با کسر کل هزینه از سود ناخالص محاسبه می شود.
همچنین به عنوان “صورت سود و زیان” شناخته می شود، صورت سود و زیان اغلب شامل بسیاری از زیرمجموعه ها و در نتیجه اقلام خطی بسیار بیشتری است. با این حال، سند به درآمد، هزینه و تفاوت بین این دو خلاصه می شود.

درک صورت درآمد

تنها مهارت های ریاضی که نیاز دارید جمع و تفریق است تا مطمئن شوید که اعداد دقیقا محاسبه شده اند. چه خطایی پیدا کنید یا نه، افزودن و تفریق مقادیر به شما کمک می کند تا درک خود را از نحوه تناسب ورودی ها با یکدیگر افزایش دهید.

1. خط پایین را پیدا کنید.

ابتدا نتیجه شرکت را پیدا کنید. عدد مثبت به این معنی است که شرکت بیش از هزینه ای که کرده است درآمد داشته و منابع لازم برای پرداخت کارمندان و صورت حساب های خود را دارد.

اگر خط پایین یک نگاتیو در جلوی خود داشته باشد، شرکت بیش از درآمد خود هزینه کرده است و درک دلیل آن بسیار مهم است.

زیان خالص همیشه فاجعه‌بار نیست، به‌خصوص در مورد شرکت‌های نوپا که هزینه‌های بالاتری بدون سود در دو سال اول دارند. به همین ترتیب، کسب‌وکارهای چرخه‌ای مانند کشاورزی هر سال بازدهی متفاوتی دارند و باید انتظار داشت که سال‌ها بالا و پایین باشند.

نکته کلیدی این است که مراقب روندهایی باشید که نشان می دهد شرکت پول نقد کافی برای تامین هزینه های خود ندارد.

2. درآمد را شناسایی کنید.

درآمد عموماً ساده ترین بخش بیانیه است زیرا یک عدد واحد وجود دارد که نشان دهنده تمام پولی است که یک شرکت به دست آورده است. افزایش درآمد اغلب سریعترین راه برای بهبود سودآوری است.

بررسی کنید که آیا درآمد برای کسب و کار مورد نظر منطقی است. مراقب هدایای یکبار مصرفی باشید که پایدار نیستند زیرا تضمینی برای تکرار ندارند.

سپس، به دنبال منابع درآمدی یکباره باشید که ممکن است تکرار نشوند، مانند رویدادهای خاصی که هر سال رخ نمی‌دهند. درآمدهای مستمر و قابل پیش بینی مطلوب ترین هستند.

3. هزینه ها را ارزیابی کنید.

هزینه ها معمولاً شامل حقوق، دستمزد، اجاره، بیمه، بهره و لوازم می شود.

بزرگترین مخارج بر اساس نوع کسب و کار متفاوت است:
برای مشاغل خدماتی، حقوق و دستمزد بزرگترین خواهد بود، اما برای تولید، منابع و مواد بزرگترینها هستند.

به دنبال موارد غیر منطقی باشید. آیا در شرکتی با کارمندان بسیار کم، هزینه های حقوق به طور غیرمنتظره ای بالاست؟ این چیزی است که باید مراقب آن بود.

 

4. به دنبال روندها باشید.

از آنجایی که صورت سود معمولاً شامل سه دوره گزارش است، مراقب عملکرد در طول این سه دوره باشید.

اگر سند نشان دهنده درصد تغییر در هر دسته نیست، آن را با محاسبه تفاوت بین دو رقم مورد نظر محاسبه کنید و سپس آن عدد را بر عدد اصلی تقسیم کنید. پاسخ خود را در 100 ضرب کنید. اگر پاسخ منفی باشد، تغییر نشان دهنده ضرر است.

در مورد اعداد گزارش شده در بیانیه منطقی فکر کنید و به دنبال توضیحاتی برای چیزهایی باشید که منطقی نیستند.
برخی موارد، توضیحات منطقی وجود خواهد داشت. در موارد دیگر، ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد.

در نظر بگیرید که وقتی Lehman Brothers در سال 2008 اعلام ورشکستگی کرد، این شرکت 639 میلیارد دلار دارایی داشت و صورت سود و زیان آن باعث شد شرکت سودآور به نظر برسد.

5. نتیجه گیری کنید.

وقتی درآمد یک شرکت به خوبی از هزینه های آن بیشتر باشد، می توان گفت که آن شرکت حاشیه سود بالایی دارد. حاشیه سود بالا نشان می دهد که شرکت به خوبی هزینه های خود را کنترل می کند یا درآمدهایش سریعتر از هزینه هایش رشد می کند.

این شرکت‌ها معمولاً نسبت به رقبای خود مزیت دارند، و اغلب منابعی برای بهبود سهم بازار خود در زمان‌های سخت دارند و پس از آن حتی قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

6. معیارها را درک کنید.

نمایندگان فروش باید بتوانند ارزش تجاری یک محصول یا خدمات را به تصمیم گیرندگان یک شرکت نشان دهند. شما باید بازگشت سرمایه ای را که می توانید ارائه دهید نشان دهید تا آنها را متقاعد به خرید کنید.

فروشندگان حرفه‌ای که امور مالی را نمی‌دانند، فروش مؤثر را دشوار خواهند داشت، زیرا مزایای مالی محصول یا خدمات خود را درک نمی‌کنند. آنها بدون توانایی درک مفاهیمی مانند ROI، مخارج سرمایه ای یا هزینه های عملیاتی، مذاکره را دشوار خواهند یافت.

فروش B2B به ویژه مستلزم آن است که فروشندگان صرفه جویی قابل اندازه گیری در زمان، تلاش یا پول را برای مشتری بالقوه نشان دهند. فروشندگانی که نمی توانند به اندازه کافی درک کنند که شرکت ها چگونه امور مالی خود را انجام می دهند، برای نشان دادن ارزش مالی به مشتریان خود با مشکل مواجه خواهند شد.

7. مشکلات را حل کنید.

درک ارزش خالص و بدهی مشتریان بالقوه می تواند به شما کمک کند تا مشتریان بالقوه خود را واجد شرایط کنید و تعیین کنید که آیا آنها بودجه لازم برای پرداخت آنچه شما ارائه می دهید را دارند یا خیر.

توانایی شما در درک وضعیت مالی مشتریان بالقوه به شما کمک می کند تا با آنها با عبارات مرتبط صحبت کنید و ارزش محصول خود را ثابت کنید.
و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد صورت‌های مالی، در ادامه این تفکیک سود قبل از بهره، مالیات، استهلاک  را بررسی کنید.

درک صورت سود یک کسب و کار
پیمایش به بالا