تفاوت کد UPC و SKU برای ردیابی اقلام

تفاوت کد UPC و SKU

کدهای UPC در مقابل SKU:

در حالی که هر دو برای ردیابی اقلام استفاده می شوند، کدهای SKU (واحد نگهداری سهام) و UPC (کد جهانی محصول) کاملاً متفاوت استفاده می شوند. درباره تفاوت کد UPC و SKU و زمان استفاده از هر یک از آنها برای ردیابی موجودی خود بیشتر بدانید.

آیا نمی دانید تفاوت بین بارکد UPC و کد SKU چیست؟ بیایید با یک پاسخ کوتاه شروع کنیم.

 

SKU یک کد الفبایی برای استفاده داخلی است و منحصر به خرده فروشان یا تولیدکنندگان است. از سوی دیگر، کدهای UPC جهانی هستند و می‌توانند برای شناسایی یک محصول بدون توجه به اینکه چه کسی آن را بعداً می‌فروشد، استفاده می‌شود و آن را برای استفاده خارجی مفید می‌سازد. برخی افراد در تمایز بین SKU و UPC مشکل دارند و به اشتباه از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند.

در حالی که هر دو کدهایی هستند که برای توصیف و شناسایی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرند، وقتی نگاه دقیق‌تری به آن بیندازید، تفاوت آشکارتر می‌شود. این مقاله با پاسخ به سوالات زیر به روشن شدن مسائل کمک می کند:

  • تفاوت بین SKU و UPC چیست؟
  • آیا می توانم از SKU به عنوان UPC استفاده کنم؟
  • آیا در صورت داشتن UPC به SKU نیاز دارم؟
  • آیا بارکد و SKU یکی هستند؟
  • واحد نگهداری سهام (SKU) چیست؟

SKU یا واحد نگهداری سهام، یک کد منحصر به فرد متشکل از اعداد و حروف است که به صورت داخلی برای کمک به مدیریت سریع و دقیق موجودی یا موجودی انبار اختصاص داده شده است. یک کد SKU معمولی ویژگی های محصول را مشخص می کند:

نام تجاری
رنگ
سازنده
سبک
اندازه

به عنوان مثال، یک تجارت الکترونیک مبتنی بر مد ممکن است یک لباس یقه یقه دار بنفش زارا در سایز 12 داشته باشد و SKU اختصاص داده شده به آن این باشد: ZA-HN-PUR-12. اکثر شرکت ها کدهای SKU را برای محصولات و خدمات خود ایجاد می کنند. برای مثال، دو شرکتی که محصولاتی با توضیحات کلی یکسان می فروشند، کدهای SKU بسیار متفاوتی خواهند داشت. این به این دلیل است که SKU ها به صورت داخلی مورد استفاده قرار می گیرند و هر کسب و کار تصمیم می گیرد که کدام SKU برای آنها بهتر عمل کند.

با نرم افزار ERP سپهررایان همه این فعالیتها را برای تولیدی,کارخانه و فذوشگاه خود ادغام کنید

برخی از مکان‌هایی که از SKU برای انبارداری و سایر عملیات داخلی استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است.

فروشگاه های خرده فروشی

علاوه بر بارکدهای UPC، یک فروشگاه خرده فروشی نیز ممکن است از SKUS بهره مند شود. به عنوان مثال، یک فروشنده خرده فروشی ممکن است یک جفت کفش خاص را در دو رنگ مختلف (طلایی و قهوه ای) در سایزهای 39 و 40 بفروشد. بنابراین، فروشنده برای هر کالا 4 SKU خواهد داشت. آنها می توانند آنها را به صورت زیر تنظیم کنند:

طلا، سایز 39: G39
طلا، سایز 40: G40
قهوه ای سایز 39: B39
قهوه ای سایز 40: B40

انبارها

اگر لیست محصولات شما شامل یک ژاکت است که در رنگ ها و اندازه های مختلف ارائه می شود، یک SKU خوب می تواند به تیم انبار شما کمک کند تا به راحتی اقلام برای حمل و نقل را پیدا کنند. به عنوان مثال، یک کد SKU برای این محصولات می تواند ژاکت (سایز 10، آبی) – JAC-10-BL باشد. و یک مورد دیگر – اگر کیف دستی دارید که با فصول تغییر می کند، SKU شما می تواند این باشد: کیف دستی (فصل زمستان 2019، نارنجی) – S19-HBA-OR.

مراکز ارائه محصول

تهیه هر دو SKU و بارکد برای محصولات شما باعث می شود تا مراکز تکمیل محصول سفارشات شما را با اسکن و خودکارسازی برداشت، بسته بندی و ارسال سفارشات شما به محض رسیدن، انجام دهند.

کد محصول جهانی (UPC) چیست؟

کد جهانی محصولات (UPC) یک کد مبتنی بر اعداد است که به عنوان وسیله ای برای شناسایی روی بسته بندی محصول چاپ می شود. این از یک بارکد قابل خواندن توسط ماشین با یک عدد 12 رقمی منحصر به فرد برای محصول تشکیل شده است. بارکدهای UPC در ابتدا برای سریع‌تر کردن تسویه‌حساب‌های مواد غذایی ایجاد شدند و هنگامی که از محل تولید یا فروش خود چسبانده شدند، در طول عمر محصول ثابت می‌مانند. آنها همچنین برای ردیابی موجودی مفید هستند.

سازمان جهانی استاندارد (GS1 US)، یک سازمان غیرانتفاعی که وظیفه ایمن سازی و حفظ استانداردهای تجاری جهانی را بر عهده دارد، تنها راه برای به دست آوردن یک UPC ثبت شده در ایالات متحده است. خرده‌فروش بارکدهای UPC را تولید نمی‌کند، اما شرکت سازنده آن‌ها را روی محصولات خود پیشوند می‌کند. با این حال، در صورت تمایل کسب و کار، اسکن بارکد می تواند به صورت داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

UPC قسمت های مختلفی دارد. هنگامی که یک شرکت هزینه ای برای عضویت پرداخت کرد، راه هایی که منجر به کدهای 12 رقمی می شود به شرح زیر است.

شش رقم اول – GS1 یک شماره 6 رقمی به عنوان یک شماره شناسایی به سازنده می دهد و این شش رقم اول شرکت در UPC های آنها برای همه محصولات می شود. آن را به عنوان پیشوند شرکت GS1 در نظر بگیرید. سازنده محصول را مشخص می کند.
پنج رقم بعدی – این به محصول واقعی اشاره دارد و شماره مورد نامیده می شود. در داخل شرکت تولید کننده، شخصی مسئول صدور این شماره است، اطمینان حاصل می کند که فقط یک بار استفاده می شود و اقلام متوقف شده به تدریج حذف می شوند. این عدد به تنوع محصول مانند اندازه، طعم یا رنگ بستگی دارد. هر تغییری پنج رقم خاص خود را دارد.
آخرین رقم — که به عنوان رقم چک نامیده می‌شود، این رقم نهایی برای تأیید اعتبار UPC به اسکنر بارکد است. یک رقم آخر اشتباه، UPC را نامعتبر می کند و از اسکن آن جلوگیری می کند.

در صورت استفاده از کدهای UPC، آیا باید از SKU استفاده کنم؟

پاسخ کوتاه این است که بله ، شما انجام می دهید. در حالی که یک سیستم UPC دامنه استفاده گسترده تری دارد، SKU هنوز برای مدیریت بهینه موجودی ضروری است زیرا اطلاعات دقیق تری در مورد محصولات شما برای ردیابی اقلام داخلی به شما می دهد.

 تفاوت کد UPC و SKU : چه چیزی آنها را از یکدیگر متفاوت می کند؟

جدا از ویژگی های ذکر شده در تعاریف آنها، برخی تفاوت های دیگر بین SKU در مقابل UPC وجود دارد. در اینجا خلاصه ای سریع از تفاوت های باقی مانده بین آنها و همچنین خلاصه ای از آنچه قبلاً پوشش داده شد آورده شده است:

SKU ها برای استفاده داخلی هستند، در حالی که UPC ها برای استفاده خارجی یا گسترده توسط خرده فروشان هستند.
یک SKU منحصر به فرد می تواند توسط یک کسب و کار ایجاد شود، در حالی که یک کد UPC یک پیشوند GS1 به اضافه سایر ارقام شرکت است که در طول عمر مفید محصول ثابت می ماند.
کد SKU یک کد الفبایی است که می تواند هر طولی داشته باشد (معمولاً 8 تا 12 رقم)، در حالی که کد UPC همیشه 12 رقمی است.
یک SKU را می توان همانطور که هست یا به صورت بارکد چاپ کرد، در حالی که UPC معمولاً به صورت بارکد چاپ می شود.
SKU قابل خواندن توسط انسان است، در حالی که یک UPC به یک اسکنر بارکد نیاز دارد

چگونه SKU ها و UPC ها را ردیابی می کنید ؟

ردیابی و مدیریت SKUها و UPCها هنگام استفاده از نرم افزار تولیدی که از چندین نوع کد رهگیری پشتیبانی می کند، همیشه آسان تر است. خطای انسانی و زمان صرف شده برای ورود دستی داده ها را کاهش می دهد و مدیریت موجودی را کارآمدتر می کند. از طرف دیگر، تولیدکنندگان میکرو از ترکیبی از صفحات گسترده یا حتی روش های کاغذی استفاده می کنند. اگر به تازگی با SKU ها شروع کرده اید، می توانید از این مولد رایگان SKU برای شروع ردیابی داخلی موارد خود استفاده کنید.

 تفاوت کد UPC و SKU : مزایا و کاربردها

با توجه به اینکه کدهای SKU برای مدیریت موجودی مبتنی بر کسب‌وکار استفاده می‌شوند، می‌توانند به شما در ردیابی دقیق موجودی برای جلوگیری از اتمام موجودی کمک کنند. برخی از مزایای استفاده از کدهای SKU عبارتند از:

  • آنها آزادند که خلق کنند
  • آنها بسیار قابل تنظیم هستند
  • آنها در مدیریت موجودی ، به ویژه با استفاده از سیستم POS (نقطه فروش/نقطه خدمات) بسیار موثر هستند.

از سوی دیگر، کدهای UPC توسط تولیدکنندگان خریداری و دارای مجوز هستند، در سرتاسر آمریکای شمالی استفاده می‌شوند، و با یک محصول در هنگام خرید ارائه می‌شوند. UPC ها فروش محصولات را در سطح بین المللی با سازگاری آنها با زنجیره تامین آسان تر می کنند. به همین دلیل، بازارهای آنلاین در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و خرده‌فروشان بزرگ به UPC نیاز دارند.

مزایای استفاده از UPC عبارتند از:

  • آنها سرعت شناسایی و قیمت گذاری را بهبود می بخشند
  • آنها بهره وری و کارایی را بهبود می بخشند
  • آنها امکان ردیابی دقیق موجودی را فراهم می کنند

استفاده از نرم افزار ERP برای مدیریت SKU و UPC

اگر در حال راه‌اندازی یا گسترش کسب‌وکار خود هستید، باید به واحدهای انبارداری (SKU) و کدهای محصول جهانی (UPC) توجه زیادی داشته باشید. یک راه موثر برای مدیریت این موارد استفاده از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) است.

نرم افزار ERP می تواند به شما کمک کند SKU و UPC خود را با گنجاندن آنها در سیستم مدیریت موجودی خود پیگیری کنید. به این ترتیب به راحتی می توانید ببینید که کدام محصولات موجود است و کدام یک باید دوباره پر شوند. علاوه بر این، نرم‌افزار ERP می‌تواند گزارش‌هایی تولید کند که به شما بینش‌هایی درباره سطوح موجودی و روندهایی که صفحات گسترده نمی‌توانند ارائه دهند، ارائه دهد.

اگرچه صفحات گسترده ممکن است در ابتدا کار کنند، اما کارآمد نیستند زیرا مستعد خطاهایی مانند:

  • گزارش نادرست
  • از دست رفتن داده ها
  • تلفیق داده ها

با این حال، نرم افزار مدیریت موجودی مانند سپهررایان با ارائه یک نمای کلی از داده های محصول که نیازی به وارد کردن دستی اطلاعات زیادی ندارد، به کنترل سهام شما کمک می کند. با پیاده سازی آن، نه تنها کدهای مورد خود را در یک پلتفرم بصری مدیریت می کنید، بلکه می توانید :

بر اساس تغییر تقاضا، نقاط سفارش مجدد را برای نظارت بر زمانی که نیاز به ذخیره مجدد دارید تنظیم کنید
ردیابی حرکات موجودی در زمان واقعی و همگام سازی داده ها با فروشگاه تجارت الکترونیکی خود
برای اطمینان از سوابق مالی دقیق بر اساس ویژگی های هزینه یابی در سپهررایان، به نرم افزار حسابداری متصل شوید
به طور خلاصه، یک کد SKU را می توان در یک بارکد ارائه کرد، اما همه بارکدها کد SKU نیستند. دانستن نحوه تشخیص SKU و UPC در یک نگاه باعث صرفه جویی در زمان و منابع می شود زیرا فرآیندهای مدیریت موجودی را آسان می کند. UPCها و SKUها کاربردهای خاص خود را دارند و در صورت استفاده مناسب، این کدها می توانند به کسب و کارها به راحتی موجودی را ردیابی، پیدا و شناسایی کنند.

تفاوت کد UPC و SKU برای ردیابی اقلام
پیمایش به بالا