تجزیه و تحلیل تولید و معیارهایی که نیاز دارید

تجزیه و تحلیل تولید

تجزیه و تحلیل تولید فرآیند جمع آوری و استخراج بینش در مورد عملیات و فناوری ها برای بهبود سلامت کسب و کار شما است.
بدون برنامه، در دریای آزاد مدیریت کسب و کار گم شده و بی سکان خواهید بود.
مطمئناً، می توانید با پیروی از برخی از راهنماهای آنلاین، برنامه ای تهیه کنید.
اما بدون هیچ ابزار یا اطلاعاتی برای کمک به ایجاد این برنامه‌ها، این یک تلاش بی‌هدف دیگر خواهد بود که شما را به چرخش در می‌آورد.
بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که کسب و کار شما در مسیر درست موفقیت قرار دارد؟
نرم افزار مدیریت تولید سپهررایان را مطالعه کنید.

در این مقاله، تجزیه و تحلیل تولید را بررسی خواهیم کرد – ابزاری ضروری برای بهینه سازی کسب و کار شما.

تجزیه و تحلیل تولید از شما در اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده پشتیبانی می کند که می تواند عملکرد کلی کسب و کار شما را بهبود بخشد.
با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به تولید، کنترل کیفیت و سایر جنبه‌های تولید، سازمان‌ها می‌توانند حوزه‌هایی را شناسایی کنند که می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند که منجر به بهبود می‌شود.
بنابراین، بدون مقدمه، بیایید شروع کنیم.

*تولید تجزیه و تحلیل با نرم افزار ERP
نرم افزار ERP تولید سپهررایان انعطاف پذیری را برای فیلتر کردن، مرتب سازی و تحلیل داده ها ارائه می دهد.
آن را به صورت رایگان بررسی کنید و پتانسیل واقعی کسب و کار خود را باز کنید.*

نرم افزار ERP

تجزیه و تحلیل تولید چیست؟

تجزیه و تحلیل تولید شامل بررسی عملیات و رویدادهای مهم شما، معمولاً با فناوری، برای اطمینان از کیفیت، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید و بهینه سازی زنجیره تامین است.

با تجزیه و تحلیل فرآیند تولید، شرکت ها می توانند مسائل و روندهایی را شناسایی کنند که در غیر این صورت شناسایی نمی شوند و منجر به بهبود تصمیم گیری و افزایش کارایی می شوند.
تجزیه و تحلیل تولید می تواند برای پیگیری مسائل کنترل کیفیت ، بهینه سازی برنامه های تولید ، پیش بینی خرابی تجهیزات و موارد دیگر استفاده شود.

نرم افزار تعمیر و نگهداری تجهیزات سپهررایان را مطالعه کنید.

مزایای تجزیه و تحلیل تولید بسیار زیاد است، اما شاید مهمتر از همه، این می تواند به شرکت ها کمک کند تا از اشتباهات پرهزینه اجتناب کنند و سود نهایی خود را افزایش دهند.

چه تجزیه و تحلیلی را برای تولید باید دنبال کنید؟

در هر کسب و کار تولیدی، کارایی کلیدی است.
به هر حال، تمام هدف تولید، تولید سریع و کارآمد کالا است. برای انجام این کار، تولیدکنندگان باید فرآیند تولید خود را به دقت زیر نظر داشته باشند و شاخص های عملکرد (KPI) مختلف را در طول مسیر اندازه گیری کنند.
تعداد بی‌شماری KPI وجود دارد که تولیدکنندگان می‌توانند آن‌ها را ردیابی کنند، اما برخی از آنها مهم‌تر از دیگران هستند.

نرم افزار حضور و غیاب سپهررایان به کمک شما می آید.

نرم افزار حضور و غیاب

در اینجا 8 مورد از مهم ترین KPI برای هر سازنده ای آورده شده است.

1. اثربخشی کلی تجهیزات (OEE)

OEE معیاری است که میزان اثربخشی استفاده از ماشین یا فرآیند تولیدی را اندازه گیری می کند.
فاکتورهایی مانند زمان خرابی، سرعت و کیفیت را در نظر می گیرد تا تصویری جامع از ماشین آلات یا اثربخشی فرآیند به شما ارائه دهد.

در اینجا فرمول محاسبه OEE شما آمده است:

OEE = در دسترس بودن x عملکرد x کیفیت

2. بازده پاس اول (FPY)

FPY اندازه گیری درصد محصولاتی است که در اولین تلاش به درستی تولید می شوند.
اف پی وای بالا به این معنی است که فرآیند تولید شما کارآمد است و محصولات معیوب کمی دارد.

FPY = واحدهای کیفیت / کل واحدهای تولید شده

3. توقف تولید

Downtime هر زمانی است که یک ماشین یا فرآیند در حال کار نیست.
خرابی ممکن است به دلیل تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده یا مشکلات غیرمنتظره باشد. صرف نظر از علت، خرابی برای تولیدکنندگان پرهزینه است زیرا ظرفیت کلی تولید را کاهش می دهد.

منبع زمان قطع است / زمان عملیات برنامه ریزی شده x 100 = زمان خرابی %

4. میانگین زمان بین شکست ها (MTBF)

MTBF اندازه‌گیری می‌کند که یک ماشین یا فرآیند چقدر می‌تواند کار کند قبل از اینکه دچار شکست شود.
ام تی بی اف بالا نشان می دهد که دستگاه قابل اعتماد است و نیازی به تعمیر و نگهداری مکرر ندارد.

MTBF = # ساعت عملیاتی / # خرابی

5. زمان چرخه

زمان چرخه مدت زمان لازم برای تکمیل یک چرخه تولید است.
مدت چرخه کوتاه تر به این معنی است که یک محصول می تواند سریعتر تولید شود که منجر به افزایش کارایی و کاهش هزینه های تولید می شود.

زمان چرخه = زمان خالص تولید / تعداد واحدهای تولید شده

6. زمان سررسیدن

زمان سررسید تایمی است که از زمان ثبت سفارش تا تحویل آن به مشتری طول می کشد.
مدت کوتاه‌تر به این معنی است که مشتریان سفارشات خود را سریع‌تر دریافت می‌کنند و رضایت مشتری را بهبود می‌بخشند.

زمان تحویل = تاخیر عرضه + تاخیر در سفارش

7. Takt Time

زمان تکت ضربان قلب یک عملیات تولیدی است.

مدت زمانی است که بین واحدهای تولیدی متوالی می گذرد.
به عبارت دیگر، نرخی است که محصولات باید با آن تولید شوند تا بتوانند تقاضای مشتری را برآورده کنند .
زمان تکت با تقسیم زمان تولید موجود بر تعداد واحدهای محصول مورد نیاز مشتریان محاسبه می شود.

زمان Takt یک معیار مهم است زیرا سرعت تولید را تعیین می کند و به اطمینان از برآورده شدن تقاضای مشتری کمک می کند.

همچنین راهی برای اندازه گیری و بهبود بهره وری فراهم می کند.

زمان تکت = زمان کار در دسترس در هر شیفت / نرخ مشتری

8. گردش موجودی

گردش موجودی اندازه گیری می کند که یک شرکت چند بار موجودی خود را می فروشد و جایگزین می کند. گردش موجودی بالا نشان می دهد که یک شرکت محصولات خود را سریع و کارآمد می فروشد.

(میانگین موجودی / بهای تمام شده کالای فروخته شده) x 365

اینها تنها تعدادی از KPIهای مهمی هستند که سازندگان باید آنها را ردیابی کنند.
با ردیابی این شاخص‌های کلیدی عملکرد، می‌توانید زمینه‌های بهبود در فرآیند تولید خود را شناسایی کرده و تغییرات لازم را برای افزایش کارایی ایجاد کنید.

چگونه از تجزیه و تحلیل در تولید استفاده کنیم؟

پنج مرحله ضروری برای ایجاد یک خط لوله تجزیه و تحلیل تولید وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد کسب و کار تولیدی شما کمک کند.

درک و به کارگیری این مراحل می تواند بهره وری و کارایی کلی شما را افزایش دهد.
در صورت نیاز به کمک در هر یک از این مراحل، در تماس با یک شرکت حرفه ای تجزیه و تحلیل داده ها تردید نکنید . ایجاد یک خط لوله تجزیه و تحلیل داده ها یک سرمایه گذاری مهم برای کسب و کار شما است که می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

مرحله 1:

اولین گام در تجزیه و تحلیل داده ها در تولید، جذب داده ها از منبع داده است .
این می تواند به صورت دستی یا از طریق یک فرآیند خودکار انجام شود. هنگامی که داده ها جذب می شوند، می توان آنها را پردازش و تجزیه و تحلیل کرد تا به حل مسائل مختلف مربوط به تولید کمک کند.

گام 2:

اکنون که همه داده‌ها را جمع‌آوری کرده‌اید، زمان پردازش و غنی‌سازی آن فرا رسیده است،
بنابراین سیستم پایین‌دستی شما می‌تواند از آن‌ها در قالبی که به بهترین شکل درک می‌کند استفاده کند.

اینجاست که تجزیه و تحلیل داده ها در تولید مطرح می شود.

روش های مختلفی برای پردازش و غنی سازی داده ها وجود دارد. یک راه این است که از ابزاری مانند اکسل برای پاکسازی دستی داده ها و سپس وارد کردن آن ها به سیستم خود استفاده کنید.
این می تواند زمان بر باشد و ممکن است دقیق ترین روش نباشد.

راه دیگر استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل تولید بلادرنگ است که می تواند فرآیند را خودکار کرده و از دقت اطمینان حاصل کند.
این روش توصیه شده است زیرا در دراز مدت در زمان و تلاش شما صرفه جویی می کند.

هنگامی که داده ها پردازش و غنی شدند، می توان آن ها را برای تجزیه و تحلیل بیشتر به سیستم پایین دستی شما وارد کرد.

مرحله 3:

ذخیره داده ها در یک انبار داده یا دریاچه داده گام مهمی برای ایمن نگه داشتن داده ها برای بایگانی طولانی مدت یا گزارش و تجزیه و تحلیل است.

استفاده از انبار داده یا دریاچه داده مزایای زیادی دارد، مانند:

امنیت بهبود یافته –

ویژگی‌های امنیتی، مانند رمزگذاری و کنترل دسترسی، می‌توانند به محافظت از داده‌های شما در برابر دسترسی غیرمجاز کمک کنند.

افزایش قابلیت اطمینان –

انبارهای داده و دریاچه های داده طوری طراحی شده اند که بسیار در دسترس و مقیاس پذیر باشند، بنابراین می توانید اطمینان داشته باشید که داده های شما در صورت نیاز در دسترس خواهند بود.

انعطاف پذیری –

گزینه های پرس و جو و تجزیه و تحلیل انعطاف پذیر، بنابراین می توانید به راحتی گزارش و تجزیه و تحلیل خود را با نیازهای در حال تغییر تطبیق دهید

عملکرد پیشرفته –

به دلیل فرمت ذخیره سازی ستونی و استفاده از شاخص ها

هزینه های کمتر –

با کاهش نیاز به سخت افزار گران قیمت و تولید مجوزهای نرم افزار تحلیلی، در هزینه صرفه جویی کنید .
اگر قصد دارید از یک انبار داده یا دریاچه داده برای کسب و کار خود استفاده کنید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

پلت فرم مناسب را انتخاب کنید –

انبار داده و پلت فرم های دریاچه داده مختلف در دسترس هستند، بنابراین مهم است که پلت فرمی را انتخاب کنید که بهترین نیازهای شما را برآورده کند.

برنامه ریزی برای رشد –

انبارهای داده و دریاچه های داده می توانند به سرعت رشد کنند، بنابراین مهم است که برای نیازهای ظرفیت آینده برنامه ریزی کنید.

موارد استفاده خود را در نظر بگیرید –

قبل از انتخاب یک پلت فرم، مشخص کنید که می خواهید از انبار داده یا دریاچه داده استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا پلتفرمی را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می کند

دریافت کمک –

اگر برای شروع مشکل دارید، منابع زیادی برای کمک به شما وجود دارد، از جمله کتاب، دوره های آنلاین، و خدمات مشاوره

مرحله 4:

پس از اینکه داده های تولید خود را جمع آوری و سازماندهی کردید، نوبت به تجزیه و تحلیل آنها می رسد.

استفاده از داده های بزرگ برای تجزیه و تحلیل های یادگیری ماشینی در تولید می تواند به شما کمک کند روندها و الگوهای تولید خود را پیدا کنید و مناطقی را که می توان در آنها بهبود ایجاد کرد را شناسایی کرد.
ابزارهای تجزیه و تحلیل تولید مختلفی در دسترس هستند، بنابراین شما باید یکی را انتخاب کنید که بهترین نیازهای شما را برآورده کند.
هنگامی که یک ابزار تجزیه و تحلیل را انتخاب کردید، باید داده های تولید خود را وارد ابزار کنید و شروع به تجزیه و تحلیل کنید.

برخی از چیزهایی که ممکن است بخواهید به دنبال آن باشید عبارتند از:

روند در نرخ تولید
تغییرات کیفیت در طول زمان
شناسایی تنگناها
فرصت هایی برای بهبود فرآیند
با بررسی تجزیه و تحلیل داده های تولیدی خود، می توانید بینش های ارزشمندی به دست آورید که می تواند به شما در بهبود عملکرد کسب و کارتان کمک کند.

مرحله 5:

اکنون که داده‌های خود را جمع‌آوری و پردازش کرده‌اید، زمان آن رسیده است که از یادگیری ماشین برای تولید تحلیل پیش‌بینی‌کننده استفاده کنید.

بسته به چیزی که می خواهید به آن برسید، ممکن است لازم باشد از تکنیک های مختلفی استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برای محصولات خود پیش بینی تقاضا انجام دهید، ممکن است از مدل رگرسیون استفاده کنید.
اگر می خواهید بدانید کدام عوامل برای تعیین رضایت مشتری مهم هستند، ممکن است از درخت تصمیم استفاده کنید.

هنگامی که در مورد تکنیک مناسب تصمیم گرفتید، باید مدل خود را بر روی داده های تاریخی آموزش دهید.

اینکار به مدل این امکان را می دهد که الگوها و روابطی را بیاموزد که می تواند در داده های جدید اعمال شود. پس از آموزش مدل، می توانید از آن برای پیش بینی یا تولید گزارش استفاده کنید.

تجزیه و تحلیل ERP با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها از تمام جنبه‌های فرآیند تولید، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا ناکارآمدی‌ها را شناسایی کرده و عملیات را بهینه کنند.

در گذشته، اکثر تولیدکنندگان برای بهبود فرآیندهای خود به آزمون و خطا متکی بودند.
این اغلب وقت گیر و پرهزینه بود و تضمین کمی برای موفقیت داشت.
با تجزیه و تحلیل ERP، تولیدکنندگان اکنون می توانند به سرعت و به راحتی مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کرده و تغییراتی را بر اساس آن اعمال کنند.

تجزیه و تحلیل ERP همچنین به تولیدکنندگان کمک می کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند.
با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، تولیدکنندگان می‌توانند محصولات و خدمات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تقاضای مشتری را به طور مؤثرتری برآورده کنند.

مزایای راه حل های تجزیه و تحلیل کسب و کار تولید ERP واضح است – به تولیدکنندگان کمک می کند تا در زمان و هزینه صرفه جویی کنند و در عین حال رضایت مشتری را نیز بهبود بخشند.

همانطور که صنعت تولید همچنان به رقابتی شدن ادامه می دهد، تجزیه و تحلیل ERP نقش مهمی را در کمک به تولیدکنندگان برای پیشی گرفتن از منحنی بازی خواهد کرد.

چگونه می توان از تجزیه و تحلیل برای اتخاذ تصمیمات تجاری مؤثرتر در مورد تولید افزودنی استفاده کرد؟

شکی نیست که ساخت افزودنی (AM) یک فناوری است که صنعت الکترونیک را متحول می کند.
با فعال کردن تولید بر اساس تقاضا، AM به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا قطعاتی را تولید کنند که قبلاً هرگز امکان‌پذیر نبودند و زمان چرخه سفارش تا نقدینگی را کاهش می‌دهند.
اما مانند هر فناوری جدید، یک منحنی یادگیری در درک بهترین روش استفاده از آن برای حداکثر سود تجاری وجود دارد.

در اینجا چند زمینه کلیدی وجود دارد که تجزیه و تحلیل می تواند به تصمیم گیری موثرتر کمک کند:

درک مزایای هزینه تغییر از فرآیندهای تولید سنتی به AM

صرفه جویی در هزینه های بلندمدت مرتبط با AM – مانند کاهش زمان های تحویل و هزینه های موجودی
درک تاثیر AM بر زنجیره تامین شرکت شما
با درک اینکه کدام نوع قطعات برای تولید از طریق AM مناسب هستند، استفاده خود از AM را بهینه کنید
با استفاده از تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری موثرتر در مورد تولید افزودنی، می توانید اطمینان حاصل کنید که شرکت شما می تواند از این فناوری تحول آفرین به طور کامل سرمایه گذاری کند.

 

تجزیه و تحلیل تولید و معیارهایی که نیاز دارید
پیمایش به بالا